Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari-teambaas Binotto door het stof na debacle in Monaco

De Grand Prix van Monaco viel voor Ferrari en Charles Leclerc letterlijk en figuurlijk in het water. Na een slechte strategische beslissing van de Italiaanse renstal lag de Monegask ineens op P4 in plaats van P1. Ferrari-teambaas Mattia Binotto laat weten dat er fouten zijn gemaakt.

Leclerc Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Na een rooskleurige kwalificatie voor Charles Leclerc, waarin hij poleposition veroverde, veranderde zijn thuisrace opnieuw in een nachtmerrie voor de Monegask. Door verkeerde keuzes van Ferrari qua strategie lag Leclerc ineens op P4. Het gevolg was een enorm gefrustreerde Leclerc.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto laat aan onder andere RacingNews365 weten dat er niet goed gehandeld is en trekt het boetekleed aan. "Ten eerste moet ik toegeven dat, als je de race leidt en uiteindelijk eindigt op de vierde plek, we waarschijnlijk wat fout hebben gedaan. We maakten dus bepaalde fouten bij onze inschattingen en beslissingen."

Red Bull zet Ferrari schaakmat

In eerste instantie leek het erop dat beide teams van de regenbanden meteen over zouden gaan op de droogweerbanden, maar Red Bull besloot om Perez een tussenstap te laten nemen op de intermediates. Het was een tactisch spelletje tussen Red Bull en Ferrari waar Sergio Perez en zijn team uiteindelijk de bovenhand in kregen.

Binotto en zijn team hadden niet verwacht dat de groene band zoveel sneller was dan de full wets. "De fout wis dat we de snelheid op de intermediates en het gat dat we hadden naar andere auto's qua positionering op de baan hebben onderschat."

"We hebben de briefing met de coureurs gehad. We hebben het besproken en voerden discussies om alles te begrijpen, maar geloof me, het was nogal gecompliceerd en het was dus geen vanzelfsprekende keuze. Maar we hebben wel degelijk een fout gemaakt."

"We hadden hem (Charles Leclerc, red.) eerder naar binnen moeten halen en zo niet, dan hadden we buiten moeten blijven op de full wets om de positie te behouden en vervolgens direct over te gaan op de droge band. Dat we een fout hebben gemaakt is duidelijk. Wat het proces was dat leidde tot die fout? Het zal wat meer tijd kosten om het te bekijken en een duidelijke verklaring te krijgen", aldus Binotto.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17