Door de tegenvallende tweede seizoenshelft van Ferrari in 2018, werd toenmalig Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene door het Italiaanse team op straat gezet. Mattia Binotto, vorig seizoen nog de technical chief van Ferrari, werd in aanloop naar het huidige seizoen gepromoveerd tot nieuwe teambaas en mocht de leeggevallen plaats van Arrivabene opvullen. Volgens sommige kenners heeft het wegvallen van Binotto in het technische departement van Ferrari echter gezorgd voor betrouwbaarheidsproblemen met de SF90-bolide. Zo liep Leclerc zijn allereerste Formule 1-overwinning mis toen zijn motor in Bahrein kuren vertoonde en waren beide Ferrari-coureurs tijdens de kwalificatie voor de Duitse GP eveneens het haasje. De Italiaan in kwestie ontkent echter zelf dat zijn promotie bij Ferrari voor betrouwbaarheidsproblemen heeft gezorgd: "Ik heb momenteel geen antwoord op de vraag waar de problemen vandaan komen, maar ik weet wel dat mijn promotie daar niks mee te maken heeft", zo wordt Binotto geciteerd door Autosport.com . "Natuurlijk kan de betrouwbaarheid niet alleen verbeterd worden door de problemen die optreden op te lossen. Als je als team al vanaf het begin van het ontwikkelingsproces de juiste aanpak hebt, dan hoort de betrouwbaarheid van de bolide in orde te zijn." "De harde waarheid is nou eenmaal dat we te veel problemen hebben gekend tijdens de eerste seizoenshelft. Helaas is dat al enkele seizoenen een trend, waar we ons in de fabriek momenteel druk mee bezig houden. Soms heeft een snelle ontwikkeling nou eenmaal voorkeur boven betrouwbaarheid, maar dat hangt af van je positie in het kampioenschap", aldus de Ferrari-voorman.
Meest gelezen