Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-teambaas trekt snoeiharde conclusie na nieuwe betrouwbaarheidsproblemen

Volgens Mattia Binotto is het in Azerbeidzjan eens te meer duidelijk geworden dat Ferrari momenteel geen betrouwbare bolide heeft. Zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz viel uit in de straten van Bakoe.

Nul punten. Dat was de score voor Ferrari op zondag in Bakoe. Beide coureurs vielen uit vanwege technische problemen. Bij Carlos Sainz was het een hydraulisch probleem, bij Charles Leclerc een motorprobleem. Teambaas Mattia Binotto krabt zichzelf na afloop van de GP eens goed achter de oren. "Dit is zeker een zorg", zucht bij bij Sky Sports. " Dit hebben we al voor de race gezegd. De betrouwbaarheid is altijd een belangrijke factor, een doorslaggevende factor. Als team hebben we in de winter zeer hard gepusht bij de ontwikkeling van de bolide. Het wordt duidelijk dat de betrouwbaarheid nog niet helemaal op orde is en dat we op dat vlak nog werk moeten verrichten", is zijn harde conclusie. Gevraagd of er al oplossingen klaar staan, in de vorm van updates of nieuwe onderdelen, zegt Binotto van niet. "Eerst moeten we begrijpen en analyseren wat er is gebeurd. Niet alle problemen die we hebben zijn hetzelfde, dus misschien kunnen sommige problemen snel opgelost worden. Het zal tijd kosten om de problemen te analyseren en te begrijpen. Misschien is het hetzelfde probleem als eerst, misschien ook niet."

Ook problemen bij klantenteams

Niet alleen Ferrari zelf, maar ook klantenteams Alfa Romeo en Haas kregen in Azerbeidzjan te maken met betrouwbaarheidsproblemen. Ook die zullen door het team uit Maranello eens goed onder de loep worden genomen, maar het is nog niet zeker of deze ook te wijten waren aan Ferrari-onderdelen. "De problemen van Carlos en Charles waren niet gerelateerd aan elkaar. Ook de problemen van Zhou en Magnussen moeten we analyseren, maar de Alfa Romeo-problemen waren denk ik niet gerelateerd aan onze onderdelen. Toch is het iets om naar te kijken. Het is altijd goed om hun problemen ook te onderzoeken." "Dat wij onderdelen aan hun leveren heeft namelijk niet met economische redenen te maken, maar vooral met de technische feedback die we daardoor kunnen krijgen. Wat er daar gebeurt, kan voor ons zeker bruikbaar zijn. We gaan ook voor die onderdelen de tijd nemen om de problemen te analyseren."

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer