In Brazilië waren het de Ferrari-coureurs zelf die er een potje van maakten, maar in Abu Dhabi lieten dit keer de strategen van het Italiaanse team te wensen over. Aan het einde van de kwalificatie werden Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc extreem laat de baan opgestuurd. Het gevolg: Vettel wist ternauwernood een tweede snelle ronde te starten, terwijl Charles Leclerc verbouwereerd achter bleef en zijn kwalificatie vroeger dan gepland zag eindigen. Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto was het inderdaad een risico om het duo laat op weg te sturen, maar zag het team geen andere optie. "We wilden Sebastian en Charles zo laat mogelijk de baan opsturen, omdat de baan dan het snelste is. Daarom waren we het laatste team dat uit de pitstraat kwam gereden. We hadden door dat het krap zou zijn, maar het was een volledig bewuste keuze." "Door al het andere verkeer was er voor Leclerc helaas geen tijd meer over om een nieuwe ronde te starten", zo klinkt de uitleg van de Italiaanse teambaas, die niet voor het eerst dit seizoen toezag hoe zijn team strategisch blunderde tegenover onder andere Motorsport Total. Ondanks dat is het Italiaanse team volgens Binotto strategisch gezien niet slechter dan de concurrentie: "We waren ons tijdens de kwalificatie volledig bewust van het risico dat bij deze strategie kwam kijken. Deze keer werkte het simpelweg niet zoals we hadden gehoopt." Uiteindelijk kwalificeerden Leclerc en Vettel respectievelijk als vierde en vijfde, maar na de gridstraf voor Bottas start het duo zondag als derde en vierde aan de race op het Yas Marina Circuit. Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.
Meest gelezen