Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-teambaas verklaart uitblijven teamorder ondanks smeekbeden Leclerc

Waar het ene team een teamorder gaf die niet werd opgevolgd, gaf het andere team de teamorder juist niet, terwijl daar wel om werd gevraagd. Ferrari gaf geen gehoor aan de smeekbeden van Charles Leclerc. Waarom niet?

Charles Leclerc en Sergio Perez zijn in gevecht verwikkeld om de tweede positie in het coureurs-WK. Daarom gaf Red Bull een teamorder aan Max Verstappen, die niet werd opgevolgd, en Charles Leclerc rekende op een soortgelijke teamorder voor Carlos Sainz, maar die kwam er niet. Ferrari-teambaas Mattia Binotto legt uit waarom niet. "Het wisselen van positie op het laatste rechte stuk was riskant, want Charles had Fernando Alonso en Max Verstappen vlak achter zich rijden. Dat had dus een riskante en misschien zelf wel gevaarlijke situatie opgeleverd", aldus de Ferrari-voorman. Maar waarom had men de call dan eerder niet al gegeven? Dat had te maken met een onderzoek naar een mogelijk vergrijp achter de safety car met Yuki Tsunoda. Door een glitch in de tijdwaarneming - veroorzaakt doordat Russell Tsunoda als leider in de pits had ingehaald - werd Tsunoda niet voorbij de safety car gestuurd. In die verwarring zette Tsunoda in eerste instantie wel aan, waardoor hij Sainz reeds inhaalde, maar later gaf Tsunoda die positie weer terug, waardoor er meerdere keren werd 'ingehaald' achter de safety car.

Constructeurs-WK belangrijker

"We wisten dat we onder het vergrootglas lagen vanwege wat er was gebeurd achter de safety car. Race control had ons al medegedeeld dat ons geen blaam trof, maar zonder een definitieve uitkomst aangaande deze zaak was het heel riskant geweest om de wissel door te voeren." Binotto gaat verder: "Een tijdstraf van vijf seconden bijvoorbeeld zou betekend hebben dat Carlos meer dan één positie zou verliezen. Met het oog op de constructeursstrijd was het dus beter om vast te houden aan de posities en onderlinge verschillen op de baan." De constructeurspunten zijn belangrijk, omdat Ferrari met Mercedes in gevecht is om de tweede plaats in dat kampioenschap. Met een één-twee heeft Mercedes een grote slag geslagen, waardoor men Ferrari tot 19 punten is genaderd, dat terwijl er nog 44 punten te vergeven zijn in totaal.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden