Het gaat in de Formule 1-wereld bijna nergens anders meer over: de rijhoogte van Red Bulls RB20. Red Bull heeft een systeem waarmee ze in de periode tussen de kwalificatie en de race, in parc fermé, de rijhoogte zouden kunnen veranderen, maar volgens het team is dat niet het geval. Ook de technische reglementen stellen namelijk dat een soortgelijk systeem illegaal zou zijn.
"Het bestaat wel, al is het ontoegankelijk zodra de auto volledig gemonteerd is en klaar is om de baan op te gaan. In de talloze gesprekken die we met de FIA hebben gevoerd, kwam het onderdeel ter sprake. We zijn het inmiddels eens geworden over een plan voor de toekomst", zo reageerde Red Bull recent op de situatie.
McLaren eist inmiddels een groot onderzoek, maar hoe kijkt bijvoorbeeld Ferrari tegen de zaak aan? Frederic Vassseur, de teambaas van de Scuderia, laat nu van zich horen. "We moeten de FIA hierin vertrouwen", zo stelt Vasseur bij Sky Sports F1. "Ik wil geen commentaar geven op geruchten en ik weet niet wat er is gebeurd. Ik hoor niet bij dat team, dus ik weet niet of ze het wel of niet hebben gebruikt."
"Maar als ze het wel gebruiken, is het duidelijk dat ze valsspelen. Het is geen grijs gebied. We hebben vanaf het begin van het seizoen heel veel grijze gebieden gehad, maar als dit het geval is, zou van een grijs gebied geen sprake zijn. Maar nogmaals, we moeten de FIA hierin vertrouwen", zo zegt de Franse teambaas tot besluit.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!