Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Ferrari-teambaas wil radicale upgrade Mercedes aan de kaak stellen

Ferrari-teambaas Mattia Binotto plaatst grote vraagtekens bij het ontwerp van de Mercedes W13. Niet zozeer vanwege de sidepods (of het gebrek eraan), maar wel vanwege de achteruitkijkspiegels.

Mercedes W13 bahrein sidepods2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aaron Deckers

Als Ferrari-teambaas Mattia Binotto in de brede zin van het woord gevraagd wordt naar zijn gedachten over de radicaal geüpdatete Mercedes W13 neemt hij in eerste instantie zijn petje af: "Het ziet er uit als een geweldige auto, gebaseerd op een geweldig concept, maar dat is voor ons geen verrassing", zo laat hij in de teambazenpersconferentie tegenover onder meer RacingNews365 optekenen.

"Het is iets heel anders dan dat wij hebben. Kijkend naar de configuratie van de koeling, kijkend naar de radiatoren, ziet dat er allemaal behoorlijk interessant uit", vervolgt hij, alvorens hij ingaat op de vraag of hij zijn twijfels heeft over de legaliteit van de auto.

"Zoals Toto (Wolff, red.) al aangaf volgt de ontwikkeling van zo'n auto een bepaald proces. De FIA is er verantwoordelijk voor dat te overzien en om vast te stellen dat een auto 100% legaal is. Het zou mij verbazen als Mercedes iets deed dat in strijd zou zijn met de reglementen. Dat is dus niet waar ik me druk om maak."

Binotto wijst op ander onderdeel: 'Niet in geest van de regels'

Echter, Binotto is minder zeker van een ander opmerkelijk onderdeel van de W13, namelijk de achteruitspiegels. Meer bepaald de draagarmen van de spiegels. Die zouden veel te veel een vleugelprofiel hebben en daarmee een aerodynamisch doel dienen, iets wat in de geest van de nieuwe regels juist niet meer zou moeten kunnen.

"Dus dat heeft me wel verrast. Dat zagen we niet aankomen en ik denk dat dat aan de kaak moet worden gesteld. We hebben in het verleden besloten dat spiegels geen aerodynamisch doel mogen dienen en dat ze enkel bedoeld zijn om mee naar achteren te kijken."

"Daar moeten we het over hebben, anders loop je het risico dat alle teams spiegels gaan ontwerpen die eruitzien als ruimteschepen", vervolgt Binotto, om vervolgens zijn mening over de W13 van Mercedes kort en bondig samen te vatten.

"Mercedes volgt een eigen filosofie en dat waar ze mee zijn gekomen, is zeer interessant. In de geest echter van wat we met de nieuwe regels nastreven, zijn er, zeker met het oog op de toekomst, zaken die aan de kaak gesteld moeten worden."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben de Formule 1 veranderd

Natuurlijk gaat het in de nieuwe RN365-podcast over het ontslag van Mazepin en het nieuwe contract van Verstappen. Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x