Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari verklaart grote achterstand op Red Bull in België

Ferrari-teambaas Mattia Binotto legt uit waarom Ferrari zoveel langzamer was dan Red Bull tijdens de Grand Prix van België.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto gelooft nog steeds dat zijn team de snelheid heeft om Red Bull in de komende races te kunnen evenaren. Na een teleurstellende race in Hongarije voor de zomerstop, liet Ferrari tijdens de Grand Prix van België opnieuw een matige vertoning zien. Carlos Sainz kon het tempo van beide Red Bulls niet evenaren en ook Charles Leclerc had relatief veel moeite om zich een weg te banen door het veld, terwijl Max Verstappen in de eerste twaalf rondes twaalf auto's wist te passeren. Binotto denkt dat Ferrari's achterstand qua snelheid werd versterkt op het hogesnelheidscircuit, waardoor het team haar zwakke punten duidelijk in kaart kreeg en zo de komende races kan gaan werken aan het dichten van dit gat. "Red Bull had gewoon een snellere auto dan Ferrari als je kijkt naar de algemene efficiëntie. Want Spa is een circuit waar je efficiëntie nodig hebt van de aerodynamica én de motor", vertelt Binotto aan de media, waaronder RacingNews365.

Bandenslijtage is de grootste factor

Geopperd werd dat de safety car in het begin van de race nadelig zou zijn geweest voor Sainz, die de race leidde, maar zo ziet Binotto dat niet. "Nee dat is in mijn ogen niet zo. De snelheid van Red Bull was dit weekend gewoon veel beter. Ze gingen hoe dan ook winnen, dus ik denk niet dat de safety car het resultaat heeft beïnvloed." Bandenslijtage is volgens Binotto de grootste factor die Ferrari's prestaties op het circuit heeft beïnvloed, iets waar beide coureurs zwaar onder te lijden hadden tijdens de race. "We hadden veel meer bandenslijtage. Het gat (tussen Red Bull en Ferrari, red.) dat we zagen in België is zeker niet het gat we in de volgende races zullen zien. Ik denk dat Spa de verschillen altijd vergroot, omdat het een lang circuit is." "Maar de bandenslijtage heeft het meeste invloed gehad", stipt Binotto nogmaals aan. "We moeten dat zo snel mogelijk begrijpen en proberen aan te pakken, want dat is belangrijk voor de volgende races." "We hopen er in de volgende races dichter bij te zitten", sluit de teambaas van Ferrari hoopvol af.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"