Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mattia Binotto

Ferrari verrast door dominante seizoensstart van 2022

Ondanks alle voorbereidingen voor 2022 had Ferrari niet verwacht dat ze zó sterk zouden beginnen aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Teambaas Mattia Binotto blijft echter voorzichtig met zijn voorspellingen voor de rest van het jaar.

Leclerc Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Na de eerste drie Grands Prix van 2022 leidt Ferrari beide wereldkampioenschappen met een gunstige marge. De Italiaanse renstal is eerder begonnen met de ontwikkelingen voor de nieuwe reglementen dan Mercedes en Red Bull, wat nu duidelijk haar vruchten afwerpt. Toch is het niet vanzelfsprekend dat ze sneller zijn dan de concurrenten.

"We waren zeker verrast, maar we werken er hard voor", antwoord teambaas Mattia Binotto tegen onder andere RacingNews365 wanneer hem gevraagd wordt naar de dominantie van Ferrari bij de seizoensstart. "Maar we hebben veel prioriteit gelegd op 2022 en ik wist al dat we een geweldig team hebben. Op een of andere manier zijn we alsnog verbeterd ten opzichte van vorige seizoenen."

De teambaas van de Scuderia hoopte voorafgaand aan de testdagen op een competitieve bolide. Het werd al snel duidelijk dat dit het geval was. "Maar ik had niet verwacht dat het zó goed zou worden bij de start van het seizoen. Het is ook niet eerlijk om dat te verwachten en ik geloof nog steeds dat het verschil met de rest klein is."

Ferrari ijzersterk met bandenmanagement

Een belangrijk voordeel voor Ferrari is goed om te kunnen gaan met de banden, terwijl andere Formule 1-teams meer last hebben van slijtage. "Het is een issue waarvan we dachten dat het een probleem zou worden, vooral op de mediums", aldus Binotto. Uiteindelijk bleek dit tijdens de GP van Australië mee te vallen. Bij concurrent Red Bull was het managen van de banden lastiger.

Het grootste probleem bij de Oostenrijkse renstal was echter de betrouwbaarheid. Weer viel Max Verstappen uit met problemen, waardoor ook de concurrenten de vraag krijgen voorgeschoteld over de betrouwbaarheid. Binotto blijft op zijn hoede: "Betrouwbaarheid hoort bij je performance, want je moet natuurlijk altijd de finish halen."

"Als team moet je daar ook je prioriteiten leggen. We weten dat het ook bij ons kan gebeuren dat we de finish niet halen. Dat hoort bij het spelletje. Uiteindelijk wordt het een belangrijke factor voor het wereldkampioenschap. Alle elementen moeten kloppen om op een of andere manier dat kampioenschap te veroveren."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull