Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari verrast door dominante seizoensstart van 2022

Ondanks alle voorbereidingen voor 2022 had Ferrari niet verwacht dat ze zó sterk zouden beginnen aan het nieuwe Formule 1-seizoen. Teambaas Mattia Binotto blijft echter voorzichtig met zijn voorspellingen voor de rest van het jaar.

Na de eerste drie Grands Prix van 2022 leidt Ferrari beide wereldkampioenschappen met een gunstige marge. De Italiaanse renstal is eerder begonnen met de ontwikkelingen voor de nieuwe reglementen dan Mercedes en Red Bull, wat nu duidelijk haar vruchten afwerpt. Toch is het niet vanzelfsprekend dat ze sneller zijn dan de concurrenten. "We waren zeker verrast, maar we werken er hard voor", antwoord teambaas Mattia Binotto tegen onder andere RacingNews365 wanneer hem gevraagd wordt naar de dominantie van Ferrari bij de seizoensstart. "Maar we hebben veel prioriteit gelegd op 2022 en ik wist al dat we een geweldig team hebben. Op een of andere manier zijn we alsnog verbeterd ten opzichte van vorige seizoenen." De teambaas van de Scuderia hoopte voorafgaand aan de testdagen op een competitieve bolide. Het werd al snel duidelijk dat dit het geval was. "Maar ik had niet verwacht dat het zó goed zou worden bij de start van het seizoen. Het is ook niet eerlijk om dat te verwachten en ik geloof nog steeds dat het verschil met de rest klein is."

Ferrari ijzersterk met bandenmanagement

Een belangrijk voordeel voor Ferrari is goed om te kunnen gaan met de banden, terwijl andere Formule 1-teams meer last hebben van slijtage. "Het is een issue waarvan we dachten dat het een probleem zou worden, vooral op de mediums", aldus Binotto. Uiteindelijk bleek dit tijdens de GP van Australië mee te vallen. Bij concurrent Red Bull was het managen van de banden lastiger. Het grootste probleem bij de Oostenrijkse renstal was echter de betrouwbaarheid. Weer viel Max Verstappen uit met problemen, waardoor ook de concurrenten de vraag krijgen voorgeschoteld over de betrouwbaarheid. Binotto blijft op zijn hoede: "Betrouwbaarheid hoort bij je performance, want je moet natuurlijk altijd de finish halen." "Als team moet je daar ook je prioriteiten leggen. We weten dat het ook bij ons kan gebeuren dat we de finish niet halen. Dat hoort bij het spelletje. Uiteindelijk wordt het een belangrijke factor voor het wereldkampioenschap. Alle elementen moeten kloppen om op een of andere manier dat kampioenschap te veroveren."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi