Ferrari gaat dit jaar niet goed. Ze staan op de vierde plek in het kampioenschap en Red Bull is al lang en breed aan de horizon verdwenen. Het team uit Milton Keynes gaat zonder enige twijfel aan de haal met de titel. Zelfs de tweede plek wordt nog een hele uitdaging voor Ferrari, dat momenteel een achterstand van 56 punten heeft op het team van Toto Wolff. In gesprek met onder andere RacingNews365 blikt teambaas Fred Vasseur vooruit op de tweede seizoenshelft. Wat is het doel? Een specifiek doel is er niet. Beter worden, dat is het devies. "Als je kijkt naar de cijfers dan is het onmogelijk om kampioen te worden bij de coureurs en constructeurs. We moeten wel de mindset vasthouden om elk weekend opnieuw het beste uit onszelf te halen en niet te gefocust zijn op het kampioenschap." "Het pakket moet beter, wat we doen op het circuit moet beter; we moeten het maximale uit ons pakket halen. Ik wil geen specifiek doel stellen en zeggen dat we dit of dat moeten bereiken. Er is ruimte voor verbetering, daar moeten we ons honderd procent op focussen. Op elk vlak moeten we een stap zetten."
Stapjes
Volgens Vasseur is dat namelijk het recept als Ferrari het gat naar Red Bull uiteindelijk wil dichten. "Ik weet niet of er een specifiek vlak is waarop Red Bull veel beter is dan de rest. Die discussie hebben we al eerder gehad. Het gaat niet om het concept, Red Bull presteert op elk vlak qua performance. De coureurs, het chassis, de motor, de aerodynamica, de ophanging, de strategie en ga zo maar door. Daar moeten wij ook beter." "Het zou een fout zijn om te zeggen dat Red Bull op een bepaald vlak veel beter is dan wij en dat wij daar vervolgens vol op inzetten. We moeten juist het beste proberen te bereiken op elk vlak en op elk vlak moeten we stappen zetten. Ik denk namelijk dat we op elk vlak net dat beetje achterlopen, in plaats van op één vlak heel veel."
Onmogelijk te voorspellen
Dat wordt een uitdaging, want de prestaties van de teams achter Red Bull fluctueren nogal. Dat merkt ook Vasseur, wiens team voorlopig geen nieuwe onderdelen meeneemt naar het circuit. "Er komen de komende twee weekenden geen grote updates aan, want het zijn twee circuits die totaal verschillend zijn", zo doelt hij op Zandvoort en Monza. "De upgrades komen wat later na de zomerstop." "Achter Red Bull hebben we een groep", verlegt hij de blik naar de concurrentie. "Soms hoort Red Bull daar tijdens de kwalificaties bij, maar op de zondagen niet. In die groep hebben we Mercedes, Aston Martin, McLaren en soms Alpine die voor de plekken op de eerste startrijen kunnen strijden. Dat betekent dat het een mooie uitdaging en een mooie situatie is, want je weet nooit of je P2 of P10 zal staan." Vasseur durft dan ook niet te zeggen of Ferrari de komende tien races de nummer twee gaat zijn. Alhoewel hij niets liever wil, is het volgens hem onmogelijk om daar uitspraken over te doen. "Begrijp me niet verkeerd: ik wil P1 en P2 staan met mijn coureurs, maar voor het kampioenschap is het wel mooi dat het achter hen zo dicht op elkaar zit." "Het is echter verkeerd om te veel bepaalde verwachtingen te hebben. Het zit namelijk zo dicht op elkaar dat het haast onmogelijk is om te voorspellen hoe je er in Zandvoort of Monza voor staat. Het draait namelijk niet alleen om het circuit, de baantemperaturen en het weer, maar ook om het management tijdens het weekend, de set-up en de bijdrage van de coureurs, dus het is vrijwel onmogelijk te voorspellen. Momenteel is dat ook het positieve aan dit kampioenschap."
P2?
Het maximaal haalbare dit jaar voor Ferrari is realistisch gezien de tweede plek in het constructeurskampioenschap. Gepusht om toch een doel te stellen en gevraagd of P2 in het kampioenschap haalbaar is voor zijn equipe, durft Vasseur dat niet met overtuiging te stellen. Als het dichten van het gat niet qua punten lukt, dan in ieder geval wel qua performance, hoopt de Fransman tot slot. "Het doel de rest van het seizoen? Om zo goed mogelijk te presteren!", lacht hij. "Er is een groot gat naar Mercedes qua punten. Als ik terugkijk naar de eerste seizoenshelft, hebben we te veel kansen laten liggen. Dat betekent dat we het de tweede helft veel beter moeten doen en opportunistischer moeten zijn. "Als we Mercedes bij willen halen, dan hebben we iets speciaals nodig, maar het belangrijkste is dat we qua pace het gat dichten. Dan bedoel ik dus zowel in de kwalificatie voor hen blijven als sneller dan Mercedes worden in de race. Of we dan tweede eindigen in het kampioenschap, dat weet ik niet, maar ik wil dat wij een stap zetten qua performance ten opzichte van Mercedes. Tot zoverre waren we namelijk sneller in de kwalificatie, maar langzamer in de race, dus op dat laatste vlak moeten we verbeteren."
Meest gelezen