Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari vol ongeloof na veiligheidsfiasco van FIA in Japan

Ferrari-teambaas Mattia Binotto is niet te spreken over de beslissingen die de FIA maakte tijdens de Grand Prix van Japan. Veiligheid moet vooropstaan, maar het veiligheidsorgaan liet dat aan de wensen over, is Binotto van mening.

Safety car Verstappen Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari-teambaas Mattia Binotto is niet blij met verschillende beslissingen die de FIA nam tijdens de Grand Prix van Japan. Ten eerste vindt hij dat de race achter de safety car zou hebben moeten starten. Nu koos het veiligheidsorgaan ervoor om gewoon voor een staande start te gaan.

Dat resulteerde echter al snel in een rode vlag, doordat Ferrari-coureur Carlos de macht over het stuur verloor en de muur in crashte. Andere coureurs wisten de Spanjaard maar net te ontwijken nadat hij tot stilstand kwam aan de linkerkant van de baan.

"Hadden we een staande start moeten hebben of hadden we de race moeten starten achter de safety car? Ik ben van mening dat het starten achter de safety car zeker veiliger was geweest", begint Binotto tegenover de media. "Veiligheid moet altijd voorop staan. Waarom ik dat zeg? Zodra de race hervat werd, ging bijna het hele veld over op de intermediate banden; die het snelst waren, maar erg weinig grip hadden."

"Ook was het zicht slecht en misschien door achter de safety car te starten, kreeg je enkele rondes de tijd om de situatie te begrijpen. Om eerst feedback te krijgen vanuit de coureurs en vervolgens de beslissing te nemen."

De situatie met de hijskraan

De rode vlag werd nog niet direct gezwaaid na de crash van Sainz, eerst was er nog kort een safety car voordat de bolides de pitstraat in werden geroepen. Het bergen van de Ferrari-bolide was echter wel al begonnen en dus stond de hijskraan gewoon op het circuit terwijl de bolides langs raasden.

Eén van die coureurs was Pierre Gasly, die na zijn vroege pitstop door schade ver achter de rest van het veld reed en met hoge snelheid langs de kraan reed. Binotto is, net als Gasly, van mening dat zoiets niet mag en kan gebeuren.

"Om de kraan al op de baan te hebben terwijl er nog auto's reden is erg gevaarlijk. Zoiets zou niet mogen gebeuren. Dus in het algemeen ben ik van mening dat het een slechte situatie was waar naar gekeken moet worden. Dit mag niet nog eens gebeuren", sluit Binotto herhalend af.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Ferrari

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"