Charles Leclerc zag de zege uit handen glippen tijdens de Britse Grand Prix. De Ferrari-coureur werd, rijdend aan de leiding, niet naar binnen gehaald in de slotfase van de race toen de safety car op de baan kwam. Zijn concurrenten achter hem deden dat wel en reden hem een voor een voorbij. Teamgenoot Carlos Sainz won de race, wat nog wat zout in de wonden van Leclerc strooide.
Toch zit de sfeer er bij Ferrari goed in. Teambaas Mattia Binotto is trots op de kersverse GP-winnaar, zo laat hij op maandagavond weten op de website van het team uit Maranello. "We kwamen zondag laat thuis, dus ik heb niet veel slaap gehad, maar ik voelde op maandagochtend wel heel goed. Een zege voor Ferrari op een van de meest iconische circuits dat er is. Dat is heel speciaal."
"Sinds zondag is er niets veranderd. Ik ben nog steeds heel blij met Carlos' prestaties. Niet alleen in de race, maar het hele weekend. Zijn vertrouwen blijft groeien en hij gaat goed om met lastige omstandigheden. We wisten dat zijn eerste overwinning slechts een kwestie van tijd zou zijn", glundert de Italiaan.
Bekijk ook:
Gefrustreerde Leclerc
Daar waar Sainz een grote glimlach op zijn gezicht had op zondagavond, was die bij Leclerc ver te zoeken. De Monegask zag zijn zege in rook opgaan door de tactische keuzes van Ferrari. Die frustratie is ook te merken bij Binotto.
"Natuurlijk snap ik Charles' frustratie. Als je de race comfortabel leidt met nog enkele ronden te gaan is het logisch dat je teleurgesteld bent. Zijn teleurstelling is ook onze teleurstelling: we winnen en verliezen samen."
"We zijn net zo gefrustreerd als hij over zijn resultaat, want hij reed geweldig op zondag. Hij liet wederom zien wat voor een sterke coureur hij is. Charles verdiende de zege, maar toen kwam de safety car op de baan", zucht de teambaas.
Binotto wijst naar Hamilton
Alhoewel de Ferrari-tactiek desastreus uitpakte voor Leclerc, verdedigt Binotto de keuzes met hand en tand. Daarbij verwijst hij naar de kampioensrace van Verstappen vorig jaar in Abu Dhabi, toen de safety car ook de baan op kwam. Lewis Hamilton werd niet naar binnen gehaald, waarna Verstappen op versere banden toch nog kon winnen.
"Op dat moment was het 'common sense' om prioriteit te geven aan de leidende Ferrari, door middel van track position. Daar is niets raars aan, want we geven altijd de voorkeur aan onze voorste auto en dat was in dit geval Leclerc."
"Hij reed op versere banden en als hij een pitstop had gemaakt, dan hadden onze concurrenten precies het tegenovergestelde gedaan: geen pitstop gemaakt en ons ingehaald op nagenoeg nieuwe harde banden. Denk aan Lewis Hamilton vorig jaar tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi, toen hij op de baan bleef en geen pitstop maakte."
Sainz was de uiteindelijk de grote winnaar, omdat Ferrari haar tactiek splitte. "We besloten tegelijkertijd om met Carlos het tegenovergestelde van Charles te doen om zo alle verschillende mogelijkheden te benutten. Als we dat niet hadden gedaan, dan hadden we het risico gelopen dat we de race hadden verloren en de overwinning aan onze opponenten hadden overhandigd."
Ook interessant:
Verstappen krijgt F1-wereldtitel cadeau door blunderend Ferrari
Koerst Max Verstappen vanaf nu in één rechte streep af op de wereldtitel? Het podcast-trio van RacingNews365, zoals altijd bestaande uit Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk, denkt van wel. Zeker als Ferrari zo doorgaat.
Max Verstappen zag zijn imposante zegereeks doorbroken worden vorige week, maar slaat hij direct terug tijdens de GP van Japan? De Nederlander is wederom de grote favoriet! Zet dit weekend € 10 in en ontvang maar liefst € 50 aan free bets bij Unibet !
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim nu jouw free bets