Links en rechts vielen er monden open van verbazing in de Formule 1-paddock toen Mercedes gedurende de eerste testweek op kwam draven met een bijzonder nieuw systeem. DAS, wat staat voor Dual Axis Steering , moet het Duits-Britse team aan haar zevende wereldtitel op rij helpen. Volgens Mercedes is het systeem in ieder geval compleet legaal en heeft het goedkeuring gekregen van de FIA om het te gebruiken. Concurrent Ferrari is niet van plan om in protest te gaan tegen het DAS-systeem. Als het naar de FIA stapt, dan is dat slecht om meer informatie te krijgen over de legaliteit ervan, zo vertelt Mattia Binotto voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . "Ik heb inderdaad gezien dat er veel discussie is. Ik heb het systeem nog niet in detail bekeken, maar we vertrouwen in de FIA en gaan er vanuit dat zij de juiste beslissing hebben genomen, of zullen nemen." "We hebben er nog niet met de FIA over gepraat, maar als we dat doen, dan zal dat slechts ter info zijn en om het systeem beter te kunnen begrijpen. Niet om te discussiëren over de legaliteit ervan. Nogmaals, we hebben het complete vertrouwen in de FIA." Of ook Ferrari het systeem zal adopteren, mits het legaal is, weet de Italiaanse teambaas nog niet, maar dat de Scuderia ook op onderzoek uit gaat, staat vast: "We moeten het systeem eerst begrijpen en onderzoeken of het ook daadwerkelijk grote voordelen meebrengt, maar we gaan er ongetwijfeld naar kijken", erkent Binotto. Dus in Australië zien we mogelijk ook bij Ferrari eenzelfde systeem op de SF1000? "Nee, als we het introduceren, als het inderdaad grote voordelen heeft, dan zien we het in Melbourne zeker nog niet op de auto. Het is een heel nieuw concept, een nieuw design en natuurlijk moet het ook veilig zijn. Als Ferrari het overneemt, dan zien we het waarschijnlijk pas halverwege het seizoen op de bolide", aldus de teambaas van Sebastian Vettel en Charles Leclerc. Met medewerking van Aaron Deckers.
Meest gelezen