Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari zoekt naar antwoorden: "Dat gaan we onderzoeken"

Na afloop van de Grand Prix van Emilia-Romagna gaat Ferrari eens goed onderzoeken waarom Red Bull het op Italiaanse grond zoveel beter deed. Mattia Binotto ziet een vlak waarop zijn team werd verslagen.

Verstappen Leclerc Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Het raceweekend in Imola was een prooi voor Red Bull, dat zowel op vrijdag als zaterdag en zondag de beste partij was in de kwalificatie, sprintrace en hoofdrace. Dat terwijl Ferrari de grote favoriet was.

Waar ging het mis? Dat is de vraag die na afloop van het weekend in gesprek met onder meer RacingNews365 aan Ferrari-teambaas Mattia Binotto wordt gesteld. Op welk vlak werden zij afgetroefd door Red Bull?

"Kijkend naar het bandenmanagement waren we, zeker op zaterdag tijdens de sprintrace, niet sterk genoeg. Dat komt waarschijnlijk vooral doordat we op vrijdag maar één sessie hadden om de auto af te stellen. Die sessie was bovendien ook nog eens in de regen, dus er was weinig data om te verzamelen", zo oordeelt de Italiaan.

Het was echter een situatie waarin elk team zich bevond, dus wat dat betreft is Ferrari gewoon afgetroefd. Dat weet Binotto ook en dus gaat hij op onderzoek uit. "Al met al hadden we afgelopen weekend op weg naar de sprintrace een gebrek aan kennis. Toch heeft Red Bull het wat dat betreft beter gedaan, dus dat we gaan eens goed onderzoeken, om zo te begrijpen waarom wij het niet zo goed konden doen."

De druk?

Misschien dat er een andere factor bij kwam kijken. Lag er te veel druk op de schouders van de Scuderia om in eigen land succes te boeken? Binotto denkt dat dat, zeker tijdens de races, niet mee zal hebben gespeeld.

"De verwachtingen waren in Italië natuurlijk heel hoog gespannen, maar we hebben onze coureurs proberen te kalmeren en intern de druk op ze te verminderen. Op het moment dat ze in de auto zitten, was dat echter niet nodig. Dan doen ze hun uiterste best en vechten ze om elke positie."

De fout van Leclerc werd dan ook niet indirect veroorzaakt door de tienduizenden hoopvolle Tifosi op de tribune. Het was gewoon een fout die iedereen op elk moment had kunnen overkomen, denkt Binotto.

"Tijdens de race waren de coureurs heel kalm op de teamradio. Leclerc legde zichzelf geen druk op, dus ik denk dat hij gewoon een eerlijke fout heeft gemaakt. Dat kan altijd gebeuren. Het heeft hem wat posities gekost en ik ben er zeker van dat hij dat ook beseft."

Elk weekend weer anders

Zelf denkt Leclerc na het raceweekend in Imola dat we de twee teams dit seizoen nog vaker stuivertje zullen zien wisselen vooraan het veld. "Als we kijken naar het gevecht met Red Bull, dan denk ik dat zij het ene weekend sneller zullen zijn, terwijl wij het andere weekend weer de betere partij zijn."

"Dat is al zo sinds het begin van dit Formule 1-seizoen", legt de leider in het kampioenschap uit. "Tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein waren wij beter, net als in Australië. De twee andere raceweekenden waren in het voordeel van Red Bull, dus het verschilt per circuit wie er uiteindelijk de betere is."

"Toch zitten wij er tot nu toe elke race bij, dus ik zie nog weinig significante verschillen", zo luidt zijn conclusie.

Ook interessant:

Video: De meest bizarre FIA-boetes uitgedeeld aan Verstappen en collega's

Van 50.000 euro voor het aanraken van een achtervleugel tot 100 miljoen dollar voor het bespioneren van een ander team. Door de jaren heen hebben we in de Formule 1 de meest bizarre boetes gezien. In de onderstaande video bespreken we de meest bijzondere prenten uitgedeeld in F1.

1 reactie

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022