Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA belooft uitgebreid onderzoek naar klapband Verstappen

Wedstrijdleider Michael Masi heeft namens de FIA beloofd dat er een uitgebreid onderzoek zal worden uitgevoerd nadat de banden van zowel Max Verstappen als Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan plots klapten.

Het was twee keer even heel erg schrikken voor de Formule 1-fans tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, maar ook bij de twee coureurs die te maken kregen met een klapband zat de schrik er goed in. Lance Stroll en Max Verstappen crashten door een klapband nadat ze respectievelijk 30 en 32 ronden hadden gereden op de harde Pirelli-band die de bandenleverancier dit weekend had meegenomen. Door velen werd er meteen met een beschuldigende vinger gewezen naar Pirelli, omdat het in beide gevallen om de linker achterband ging en de coureurs en teams geen enkele waarschuwing hadden gekregen vooraf. De bandenslijtage leek helemaal in orde te zijn en ook qua temperatuur was er niets raars te melden in de momenten voor de crashes. Pirelli ging zelf al op onderzoek uit en kwam met een voorlopig antwoord op de schuldvraag. Bandenbaas Mario Isola denkt dat de kans groot is dat een externe factor, zoals een brokstuk, de oorzaak is, zo vertelde hij na de race tegenover onder meer RacingNews365 . Na afloop van de race werd wedstrijdleider Michael Masi van de FIA logischerwijs ook geconfronteerd met de bandenproblemen. Hoe bezorgd is hij om te zien dat er twee banden plots klapten terwijl de coureurs op hoge snelheid reden. Een antwoord op die vraag gaf hij niet, maar wel beloofde hij dat er tot in detail naar zou worden gekeken. "Op het moment dat er een band klapt, zal de FIA een uitgebreid en detailleerd onderzoek doen. Dat doen we in samenwerking met Pirelli en de betrokken teams." "Daarbij verzamelen we alle mogelijke data, alle verschillende camerabeelden die er zijn en wat er nog allemaal beschikbaar is. Dan kijken we wat er geleerd kan worden van de klapbanden, maar natuurlijk ook wat de oorzaak was", aldus Masi.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"