De Grand Prix van Nederland staat dit jaar voor het derde jaar op rij op de Formule 1-kalender. Ook in 2024 en 2025 zal de race in Zandvoort worden verreden. Na twee edities wil de FIA / Formule 1 echter wel dat er wat wordt gewijzigd. Dit jaar zal de pitstraat van het duinencircuit er dan ook net wat anders uitzien als de koningsklasse neerstrijkt in ons kikkerlandje. Omdat het de afgelopen jaren erg krap was in de pitstraat, wordt er nu voor meer ruimte gezorgd. De pitstopposities van de verschillende F1-teams zullen verder uit elkaar worden gelegd. Tussen de posities komt anderhalve meter extra te liggen, waardoor het minder chaotisch moet worden als meerdere teams tegelijkertijd pitstops uit moeten voeren. Kanttekening is nog wel dat deze en andere wijzigingen benoemd in dit artikel nog moeten worden bevestigd door het World Motor Sport Council, het hoogste FIA-orgaan. Dat is echter slechts een formaliteit.
Andere circuitwijzigingen
Het is niet het enige F1-circuit waar dit jaar dingen worden aangepast. In Saoedi-Arabië worden bijvoorbeeld enkele wijzigingen doorgevoerd die het zicht van de coureurs ten goede moet komen op het moment dat ze insturen voor bepaalde bochten. Verder worden de circuits in Azerbeidzjan en Miami volledig opnieuw geasfalteerd en zal er in Qatar, dat een keer eerder op de F1-kalender stond maar nu een contract heeft voor tien seizoenen, een nieuw pitgebouw en een nieuwe paddock uit de grond worden gestampt.
DRS
Daarnaast communiceert de F1 Commission, dat op dinsdag bij elkaar kwam, ook over wijzigingen aan enkele DRS-zones. In Bahrein, Saoedi-Arabië, Australië, Azerbeidzjan en Miami zullen de DRS-zones worden gewijzigd, omdat deze ofwel inhalen te makkelijk maakten ofwel omdat het inhalen nog te moeilijk was. In Australië wordt bovendien een vierde DRS-zone ingevoerd. Vorig jaar was dit al het plan, maar na de vrije training verdween de vierde DRS-zone uit veiligheidsoverwegingen.
Meest gelezen