Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA bijt zich met TD vast in nieuwe flexwings-soap

Flexwings: ééns in de zoveel tijd komt het thema weer voorbij. Ook nu weer zit de FIA bovenop de teams, nadat een tweetal teams betrapt zou zijn op het gebruik van al te buigzame vleugels. Hoe treedt men daar tegen op?

In het verleden is het begrip al meer dan eens voorbijgekomen: flexwings. In principe mogen vleugels niet doorbuigen en moeten ze onbeweegbaar aan de Formule 1 -auto's zijn bevestigd. Twee teams zouden eerder in het seizoen reeds betrapt zijn op het bewust gebruiken van flexwings, naar verluidt is Aston Martin één van die teams. Maar wat zijn flexwings nou eigenlijk en welk voordeel hebben teams daarvan? Dat legt voormalig F1-engineer Ernest Knoors heel duidelijk uit bij Viaplay , zoals te zien is in de video hieronder.

Nieuwe TD

Het door Knoors uitgelegde voordeel is iets dat de FIA niet wil zien, want het zou om een 'oneerlijk' voordeel gaan. Maar zolang de teams de bestaande belastingtests doorstaan, moet een auto als 'legaal' worden aangemerkt. Echter, in de aanloop naar de Formule 1 Grand Prix van Nederland heeft de FIA een Technical Directive (TD) uitgevaardigd waarin staat beschreven wat wel en niet mag en hoe de regels dus daadwerkelijk geïnterpreteerd dienen te worden. Dit nadat bijvoorbeeld Aston Martin eerder dit jaar al te verstaan zou hebben gekregen wijzigingen door te voeren. Die nieuwe TD gaat in tijdens de Formule 1 Grand Prix van Singapore, hetgeen de teams voldoende tijd moet bieden om de nodige aanpassingen te doen. Om vervolgens te controleren of de teams nu wel in de geest van de regels handelen, kan de FIA op onverwachte momenten tests uitvoeren, waarbij ze mogelijk verder zullen gaan dan de teams tot op heden gewend waren. Zoals Knoors in de video hierboven ook al aangaf, moeten de teams tevens aantonen, bijvoorbeeld door het aanleveren van ontwerptekeningen, hoe de diverse vleugels en vleugelonderdelen bevestigd worden aan de auto. Die tekeningen moeten voor 8 september bij de FIA op het bureau liggen.

Gevolgen voor Verstappen of Red Bull?

Het thema wordt ook tijdens de persconferentie voor teambazen op de vrijdag van de Formule 1 Grand Prix van Italië aangestipt. Hoe kijkt Christian Horner er namens Red Bull naar? Raakt het mogelijk zijn team? "Het is niet iets wat ons zal raken, maar het is waar dat we her en der op de grid wat 'rubberachtige' neuzen hebben gezien. Maar ik denk dat dat dan wel boven tafel zal komen als we eenmaal in Singapore zijn aangekomen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal