Is Haas een B-team van Ferrari? Het team koopt haar motor, versnellingsbak en achterwielophanging op bij de Italianen, maar sommige concurrenten denken dat er meer speelt tussen de twee teams. Sommigen willen zelfs zien dat de regels worden veranderd, zodat een innige samenwerking zoals tussen Ferrari en Haas en Red Bull én AlphaTauri niet meer mogelijk is. Teambaas Guenther Steiner van de Amerikaanse renstal kan niets met die boodschap. Volgens hem zijn de regels nu prima en houdt Haas zich er netjes aan. "We doen alles volgens de reglementen. Ik heb tegen de FIA gezegd: kom alsjeblieft dagelijks controleren, want we doen alles volgens de regels!", zo vertelt hij bij het Duitse RTL .
FIA controleert in Maranello
Haas heeft sinds vorig jaar een eigen gebouw in Maranello, in de buurt van de Ferrari-fabriek, en ook liep er vorig jaar wat Ferrari-personeel over naar Haas. Onder meer Toto Wolff zette daar zijn vraagtekens bij, maar Steiner benadrukt nogmaals dat er niets gaande is wat niet door de beugel kan. "Op woensdag was de FIA bij ons aan het controleren in Maranello. Ze zijn van harte welkom. Als ze iets vinden, zullen we het verbeteren, maar ze zullen niet concluderen dat we een auto hebben gekopieerd. Daarvoor komen ze te vaak langs. Ik heb ze gezegd: 'doe wat jullie willen, jullie zijn altijd welkom'." "Ze controleerden onder meer alle IT-systemen", gaat de Italiaanse teambaas verder. "Om te zien of we banden hebben met Ferrari, of we gegevens met hen delen. Wij zijn echter niet zo dom om dat risico te nemen. Voor Ferrari staat er bovendien ook veel op het spel. Als je terugdenkt aan de zaak Mercedes-Racing Point. Daar werd Mercedes ook in meegesleurd en Ferrari kan zich dat niet veroorloven. Wij willen dat ook niet", zo doelt hij op de zaak in 2020, toen Racing Point de Mercedes-brake ducts gekopieerd bleek te hebben.
Steiner laat iedereen lekker lullen
Voor Steiner is de kritiek op Haas niets nieuws meer. Hij moet het al jaren aanhoren en daarom ligt hij er ook niet van wakker. Hij roept zijn klagende concurrenten op om eens met iets nieuws te komen. "De kritiek komt altijd als we een goede auto hebben. Het is saai geworden, net als opgewarmde soep. Het is altijd hetzelfde liedje. Iedereen probeert weer iets te zien dat er niet is. We volgen de regels gewoon." "Deze kritiek en het constante geklaag worden vermoeiend. Als je klaagt moet je goede argumenten hebben. Je kan niet constant hetzelfde blijven zeggen, want anders klink je als een kapotte plaat", aldus Guenther.
Meest gelezen