Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Haas F1 Team

FIA controleert Haas-fabriek na insinuaties van concurrentie over Ferrari-samenwerking

De FIA was op woensdag aanwezig in de fabriek van Haas in Maranello, waar ze onder meer IT-systemen controleerden. Teambaas Guenther Steiner heeft niets te verbergen en is helemaal klaar met alle insinuaties van de andere F1-teams.

Schumacher gravel Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Is Haas een B-team van Ferrari? Het team koopt haar motor, versnellingsbak en achterwielophanging op bij de Italianen, maar sommige concurrenten denken dat er meer speelt tussen de twee teams. Sommigen willen zelfs zien dat de regels worden veranderd, zodat een innige samenwerking zoals tussen Ferrari en Haas en Red Bull én AlphaTauri niet meer mogelijk is.

Teambaas Guenther Steiner van de Amerikaanse renstal kan niets met die boodschap. Volgens hem zijn de regels nu prima en houdt Haas zich er netjes aan. "We doen alles volgens de reglementen. Ik heb tegen de FIA gezegd: kom alsjeblieft dagelijks controleren, want we doen alles volgens de regels!", zo vertelt hij bij het Duitse RTL.

FIA controleert in Maranello

Haas heeft sinds vorig jaar een eigen gebouw in Maranello, in de buurt van de Ferrari-fabriek, en ook liep er vorig jaar wat Ferrari-personeel over naar Haas. Onder meer Toto Wolff zette daar zijn vraagtekens bij, maar Steiner benadrukt nogmaals dat er niets gaande is wat niet door de beugel kan.

"Op woensdag was de FIA bij ons aan het controleren in Maranello. Ze zijn van harte welkom. Als ze iets vinden, zullen we het verbeteren, maar ze zullen niet concluderen dat we een auto hebben gekopieerd. Daarvoor komen ze te vaak langs. Ik heb ze gezegd: 'doe wat jullie willen, jullie zijn altijd welkom'."

"Ze controleerden onder meer alle IT-systemen", gaat de Italiaanse teambaas verder. "Om te zien of we banden hebben met Ferrari, of we gegevens met hen delen. Wij zijn echter niet zo dom om dat risico te nemen. Voor Ferrari staat er bovendien ook veel op het spel. Als je terugdenkt aan de zaak Mercedes-Racing Point. Daar werd Mercedes ook in meegesleurd en Ferrari kan zich dat niet veroorloven. Wij willen dat ook niet", zo doelt hij op de zaak in 2020, toen Racing Point de Mercedes-brake ducts gekopieerd bleek te hebben.

Steiner laat iedereen lekker lullen

Voor Steiner is de kritiek op Haas niets nieuws meer. Hij moet het al jaren aanhoren en daarom ligt hij er ook niet van wakker. Hij roept zijn klagende concurrenten op om eens met iets nieuws te komen.

"De kritiek komt altijd als we een goede auto hebben. Het is saai geworden, net als opgewarmde soep. Het is altijd hetzelfde liedje. Iedereen probeert weer iets te zien dat er niet is. We volgen de regels gewoon."

"Deze kritiek en het constante geklaag worden vermoeiend. Als je klaagt moet je goede argumenten hebben. Je kan niet constant hetzelfde blijven zeggen, want anders klink je als een kapotte plaat", aldus Guenther.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x