Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA controleert ook in Monaco op track limits, extra stoplicht in de chicane

Dacht je dat track limits dit weekend tijdens de Grand Prix van Monaco geen issue zouden worden, dan heb je het mis. De FIA heeft toch een passage op het circuit gevonden die ze nauwlettend in de gaten houden.

De gedachte dat track limits in de straten van Monaco niet van toepassing zouden zijn, is geen vreemde. Immers, vrijwel overal staan vangrails naast de baan, dus een foutje wordt sowieso meteen afgestraft. Dat geldt inderdaad voor het grootste deel van het circuit, maar de FIA heeft in de briefing voorafgaand aan het weekend aangegeven dat men wel degelijk gaat controleren op track limits. De focus van de FIA ligt daarbij vooral op bocht tien, de Nouvelle Chicane bij het uitkomen van de tunnel. Die kunnen de coureurs is theorie afsnijden, maar dat wil men dus niet hebben. Op het moment dat een coureur de chicane niet haalt, wordt het team daarvan op de hoogte gesteld. In trainingen en de kwalificatie betekent dat dat de rondetijd ongeldig wordt verklaard. In de race daarentegen krijgen coureurs na twee overtredingen de zwart-witte vlag te zien bij wijze van laatste waarschuwing. Gaan ze echter voor een derde keer over de schreef, dan wordt de zaak voorgelegd aan de stewards. Overigens moeten de coureurs op een veilige manier terugkeren op de baan, door in die chicane de 'vluchtroute' te nemen. Daar staat dan wel een stoplicht, die handmatig wordt bediend door een marshal. Extra opletten dus!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'