Tijdens de eerste kwalificatiesessie op het Circuit van Monza verloor Max Verstappen kortstondig vermogen, waarna hij zijn kwalificatie afbrak. Achteraf bleek dat de Nederlander vol gas had gegeven terwijl hij over een kerbstone reed, wat resulteerde in veel wheelspin en plotseling een zeer hoog toerental. Om die reden schakelde de Honda-motor automatisch over naar een veilige modus, om zo de krachtbron te beschermen. Enkele dagen later werd echter duidelijk dat er meer aan de hand was dan alleen dat. Door de eerder beschreven situatie trad er namelijk ook een FIA-systeem in werking, dat ervoor zorgt dat Formule 1-coureurs en teams geen hulpmiddelen gebruiken zoals traction control, dat sinds 2008 verboden is in de koningsklasse van de autosport. De Honda-veiligheidsmodus die in werking trad, fopte namelijk het FIA-systeem, dat overigens op elke Formule 1-bolide zit, waardoor het systeem van de autosportfederatie eveneens, onterecht, in werking trad . Technische man bij de Formule 1-tak van Honda, Toyoharu Tanabe, laat weten dat het de eerste keer was dat de Japanse krachtbron met dit probleem te maken heeft gekregen. "Het is geen gemakkelijk op te lossen probleem, aangezien het systeem van de FIA en niet van ons is. De mogelijkheid bestaat dat het in de toekomst nog een keer voorkomt. We gaan dit lastige probleem daarom goed analyseren om te kijken of het mogelijk is om dezelfde situatie in de toekomst te voorkomen", aldus de Japanner tegenover Autosport.com.
Meest gelezen