De rode vlag kwam tijdens het raceweekend in Japan iets vaker voorbij dan gewenst. In de race zelf viel het gelukkig mee, maar in de sessies daarvoor was het wel anders. Tijdens de tweede en derde vrije training, en opnieuw tijdens de kwalificatie, werd de sessie namelijk stilgelegd vanwege brandjes langs het circuit. In totaal stond het gras langs de baan dat weekend vijf keer in brand. Het was ook niet de eerste keer dat dit gebeurde: een jaar eerder stond de berm in China ook al in brand.
De oorzaak voor de brandjes zit hem in de vonken die van de auto's afkomen tijdens het rijden. Daarom gaat de FIA dit weekend in Spanje experimenteren met een nieuwe aanpak om de effecten van de vonkenregen te verminderen. De vonken worden nu veroorzaakt doordat de skid blocks onder de auto contact maken met het circuit. Die skid blocks zijn gemaakt van titanium, een materiaal dat een hele hoge temperatuur bereikt en dat ook aanzienlijk lang vasthoudt. Titaniumschilfers die dus van de auto vliegen, blijven heel lang gloeiend heet en zouden zo de brandjes kunnen veroorzaken.
In plaats daarvan draait de FIA dit weekend een experiment met stalen skid blocks. Staal wordt minder heet en raakt warmte ook sneller kwijt. RacingNews365 heeft begrepen dat elk team één auto op een bepaald moment op de vrijdag naar buiten stuurt met stalen skid blocks. Dit zal dus niet tijdens de race of de kwalificatie zijn.
De test is wel enigszins omstreden, want de F1-teams zijn niet per se heel enthousiast over deze ideeën. Staal is namelijk zwaarder dan titanium, wat in totaal ongeveer 750 gram aan extra gewicht oplevert. Daarnaast is staal ook een stuk zachter dan titanium, waardoor het dus ook sneller slijt. Aangezien te veel slijtage aan de skid blocks een automatische diskwalificatie tot gevolg heeft, maken de teams zich daar wel zorgen om. Pierre Gasly en Charles Leclerc werden daar in China nog voor gediskwalificeerd. De enige manier om dat te voorkomen, is om de rijhoogte van de auto aan te passen, maar dat heeft dan weer grote gevolgen op de prestaties van de auto en de aerodynamica.
Mocht de test een succes blijken, dan zal de FIA kijken of dit standaard ingevoerd kan worden op circuits met veel gras langs de baan, zoals Monza, Silverstone en Spa-Francorchamps. Op circuits waar weinig tot geen gras langs de baan te vinden is, zoals Abu Dhabi en Las Vegas, zou dan nog steeds met skid blocks van titanium kunnen worden gereden.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Barcelona, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!