Het uiterlijk van de Formule 1-auto's gaat vanaf 2021 compleet veranderen, waarbij vooral de aerodynamica flink op de schop zal gaan. De voor- en achtervleugels gaan er heel anders uit zien en ook zal de onderkant van de nieuwe bolides drastisch veranderd worden, om op die manier het zogeheten 'ground effect' te vergroten. Het eerste echte schaalmodel voor het 2021-seizoen werd recent getest in de windtunnel van Alfa Romeo. Naar verluidt zou een coureur in een nieuwe F1-bolide slechts 5 à 10 procent aan downforce verliezen wanneer hij dicht achter een andere coureur rijdt, terwijl dat percentage momenteel ongeveer 50 procent bedraagt. De bedoeling is dan ook dat de auto's elkaar in 2021 beter kunnen volgen en close racing mogelijk zal zijn. Om te voorkomen dat Formule 1-teams mazen in de nieuwe 2021-wetten, zogeheten loopholes , vinden, wil de FIA ervoor zorgen dat de nieuwe regels waterdicht zijn. Pat Symonds, Chief Technical Officer, voor de Formule 1, vertelt tegenover het officiële Formule 1-kanaal dat er momenteel hard wordt gewerkt om alle mazen zo snel mogelijk te dichten. "De komende periode zullen deze nieuwe regels door verschillende experts stuk voor stuk worden ontleden, om op die manier eventuele loopholes te ontdekken. De regels zullen nog niet op elk gebied perfect zijn, maar de komende weken en maanden zullen we in ieder geval zeker komen te weten hoe waterdicht het conceptregelboek momenteel is." " We gaan ons verplaatsen in de rol van teambaas om alle onbedoelde consequenties van onze regels te ontdekken voordat het 2021-seizoen is begonnen. En geloof me, dat is geen gemakkelijke klus als je de regels zelf hebt geschreven. Overigens bestaat de mogelijkheid nog dat de regels op bepaalde vlakken zullen veranderen. Pas uiterlijk in oktober van dit jaar zullen de definitieve regels worden bekend gemaakt", aldus Symonds.
Meest gelezen