Op dinsdag kwamen de Formule 1, de FIA en alle F1-teams (de F1 Commission, red) bij elkaar voor een belangrijke vergadering. Deze vergadering was al een speciaal moment omdat de groep voor het eerst sinds het uitbreken van de coronapandemie fysiek bij elkaar kwam, maar de agendapunten waren minstens zo belangrijk. Onder meer de nieuwe motorreglementen, de sprintraces en het bandenverbruik in de F1 werden besproken. Wat is er allemaal besloten tijdens de vergadering? RacingNews365 praat je bij.
Meer sprintraces en helmet cam in 2023
Dit seizoen worden de F1-fans getrakteerd op drie sprintraces, maar de teams zijn het er unaniem over eens geworden dat het aantal sprintraces in 2023 naar zes stuks gaat. De FIA moet hiervoor nog wel de puntjes op de i zetten. De helmet cam bleek een groot succes te zijn, waardoor de teams eveneens unaniem hebben gestemd voor het implementeren van camera's in de helmen van alle coureurs. Vanaf 2023 heeft elke coureur deze camera, voor nu zijn het er een aantal per GP-weekend.
Minder Pirelli-banden en de motordoelen van 2026
Tijdens de vergadering werd er unaniem besloten dat de bandenkeuze in 2023 bij twee races wordt verlaagd van 13 sets naar 11 sets. Minder banden gebruiken moet bijdragen aan de duurzaamheid in de F1. Ook is er al wat verder in de toekomst gekeken naar de nieuwe motorreglementen, welke ingaan vanaf 2026. Hierbij zijn een aantal speerpunten geformuleerd door de teams: Het spektakel moet blijven. V6-motoren met hoge toerentallen blijven in de F1. Duurzaamheid. Het elektrisch vermogen is in 2026 50% en de brandstof is 100% duurzaam. Financiële gezondheid. Speciale regels omtrent de financiën bij de motoren. Nieuwe leveranciers. De F1 wil het aantrekkelijk maken voor nieuwe toetreders als motormaker.
Meest gelezen