Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

FIA en F1 willen actie ondernemen na noodkreet Verstappen

Max Verstappen is er vaak vocaal over, maar nu lijkt het alsof de F1-bazen en de FIA er daadwerkelijk iets aan willen gaan doen.

De Formule 1-bolides zijn in een decennium tijd flink zwaarder geworden. Amper tien jaar geleden woog een F1-auto nog zo'n 600 kilogram. In 2022 woog een F1-auto daarentegen 798 kilogram, wat in 2023 een klein beetje is bijgedraaid naar 796 kilogram.

Hoe zwaarder de auto, hoe lastiger het is om snel te gaan en sneller in te sturen. Daarnaast zorgt de toename in gewicht voor zowel hogere bandenslijtage als hogere slijtage van andere onderdelen, wat coureurs vaak dwingt om in 'spaarstand' te rijden.

Verstappen geef toe dat het dit jaar al ietsjes beter zijn dan vorig jaar, maar het is nog lang niet hoe hij het graag wil zien. "Ik vind dit een verbetering, maar zoals ik ook eerder al heb gezegd, vanwege de stijfheid van de auto gaat er best een beetje magie weg. Al helemaal op een stratencircuit, met al die kerbs waar je overheen gaat.

"Over het algemeen moeten we ons best doen en proberen ermee weg te komen, maar het is moeilijk vanwege de gewichtstoename van de auto. Je voelt echt verschil als je in een oudere F1-auto stapt. Maar dan hebben we het over bijvoorbeeld de auto's uit 2010. Daarvoor waren ze nog lichter, toch? Dus ja, ik weet niet hoe we dit kunnen oplossen."

"Ook de grotere banden (Pirelli, 18 inch, red.) zijn een stuk zwaarder. Dit gaat voor mijn gevoel de verkeerde kant op. Maar ik heb geen idee hoe we dit kunnen veranderen."

F1 en FIA op een lijn

De F1-bazen en de FIA hebben nu gezegd dat ze er in de toekomst iets aan willen gaan doen. De FIA pusht daar hard voor. "Dat willen we graag zien: een lichtere wagen", zo vertelt FIA-president Mohammed Ben Sulayem aan Autosport. "Het is niet makkelijk om te bereiken, maar iedereen wil het. Daarom push ik er heel hard voor. Zelf kom ik uit de rallywereld, waar niets slechter is dan het hebben van een zware auto."

F1-baas Stefano Domenicali benadrukt dat het gewicht van de wagens hoog op de agenda staat met het oog op de nieuwe regels, die in 2026 in zullen gaan. "Het gewicht is altijd al een discussie geweest. De hybride motoren, de batterijen, het zorgt er allemaal voor dat het gewicht verder toeneemt. Dat gaat tegen de natuur van F1 in. Het is dan ook zeker een onderwerp van discussie."

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden