Vrijdagochtend werd duidelijk dat Racing Point schuldig is bevonden aan het kopiëren van de brake ducts van de Mercedes W10 van afgelopen jaar. Het team kreeg een fikse boete en een aftrek van 15 WK-punten. Ondanks het feit dat het designproces van de brake ducts dus werd bestraft, mag het team wel door blijven rijden met de huidige onderdelen. Ook is de rest van de bolide grotendeels geïnspireerd door de Mercedes W10 van afgelopen jaar. In de toekomst moet een soortgelijke situatie niet meer voor kunnen komen, zo oordeelt de FIA na afloop van de uitspraak in de zaak. Kopiëren is iets wat in de Formule 1 al langer voorkomt, maar de manier waarop Racing Point het heeft gedaan, gaat wat te ver volgens de FIA. De mondiale autosportfederatie wil dan ook het extreme kopieergedrag aan banden leggen, zo vertelt Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA die over de single-seaterklasses gaat, tegenover RacingNews365 . "Renault en ook andere teams hebben hun zorgen al geuit over de techniek die Racing Point heeft gebruikt om de Mercedes grotendeels te kopiëren. De FIA en de Formule 1 hebben veel met elkaar gediscussieerd over dit onderwerp en we zijn van mening dat het belangrijk is om een paar dingen uit te leggen en te vertellen wat we van plan zijn om te doen om het zo in de toekomst te kunnen voorkomen." "Ten eerste is het kopiëren iets wat al lang gebeurt in de Formule 1. Teams nemen foto's en reverse engineren onderdelen en ontwikkelen gelijkwaardige concepten. Soms zijn die concepten identiek of bijna identiek aan die van andere teams. We denken niet dat we dit in de toekomst volledig tegen kunnen houden." "Wat Racing Point heeft gedaan is echter nog extremer. Ze hebben duidelijk besloten om het kopiëren van een ander concept toe te passen op hun hele auto. Ze hebben het naar een nieuw niveau getild. We vinden niet dat ze daarvoor nu hard gestraft moeten worden, want ze zijn de eerste die voor deze aanpak hebben gekozen." "We zijn wel van mening dat dit niet de kant is die de Formule 1 op moet gaan. We willen volgend jaar niet acht of tien kopieën van Mercedes op de grid hebben staan, waardoor het er om draait wie het beste kan kopiëren." Er komen dan ook nieuwe regels aan, die vanaf 2021 moeten gaan gelden, zo vertelt Tombazis. "We zijn van plan om op korte termijn wijzigingen door te voeren aan de sportieve reglementen voor volgend seizoen die ervoor moeten zorgen dat kopiëren niet de norm wordt in de sport. Het zal de teams tegenhouden om op dezelfde wijze als Racing Point hele delen van andere bolides te kopiëren. Individuele onderdelen worden geaccepteerd, maar we willen niet dat een bolide een complete kopie wordt", aldus de Griek van de FIA. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen