Charles Leclerc eindigde na zijn tijdstraffen van vijf en tien seconden als zevende. De straf van tien seconden kwam echter niet overeen met de penalty waarnaar de FIA in het officiële document verwees. In het document wordt Artikel 38.3 (d) van de Sporting Regulations genoemd. Aan de hand van deze sanctie had Leclerc een tien seconden stop-and-go penalty moeten krijgen, wat in de situatie van de Ferrari-coureur – die de straf niet tijdens de race ontving – omgezet wordt in een tijdstraf van dertig seconden. Als Leclerc deze straf gekregen, dan was hij buiten de punten beland. Hier was iets dus niet in de haak. In een verklaring aan RaceFans vertelt de FIA echter dat het geen fout is geweest dat Leclerc een relatief milde straf heeft gekregen voor het op roekeloze wijze doorrijden met schade. Een woordvoerder van de FIA verduidelijkt dat er in het document van de stewards niet verwezen had moeten worden naar Artikel 38.3 (d), maar gewoonweg naar Artikel 38.3. Charles Leclerc heeft voor zijn acties op de baan tijdens de Grand Prix van Japan ook nog een flinke geldboete van 25.000 euro gekregen, evenals twee strafpunten op zijn superlicentie. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren uitgebreid terugblikken op de Grand Prix van Japan.
Meest gelezen