Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Michael Masi

FIA geeft update over geslachtofferde wedstrijdleider Masi

Michael Masi is sinds de Grand Prix van Abu Dhabi eind vorig jaar niet meer gespot. De FIA verving hem na alle controverse door twee nieuwe wedstrijdleiders. Hoe zit het nu met Masi zelf?

Masi FIA Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts
Een reeks veranderingen voerde de FIA door naar aanleiding van de gebeurtenissen in Abu Dhabi eind vorig jaar, toen Max Verstappen op dramatische wijze met de Formule 1- wereldtitel aan de haal ging. De autosportbond startte een onderzoek, waarna er een waslijst aan veranderingen werden geïmplementeerd.

Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe FIA-president, verklaart deze veranderingen, te beginnen met de wijzigingen aan de wedstrijdleiding. "De manier waarop de races geleid worden, moest veranderen. Formule 1 is namelijk high tech en dynamisch en we moeten als sport op dit gebied de leiding nemen. Race control kan niet uit slechts één iemand bestaan. Daarom hebben we wat mensen teruggehaald, zoals Herbie (Blash, red.), om de wedstrijdleider te ondersteunen."

"Daarnaast moeten we ook roteren", vervolgt de Emirati. "Als je het hebt over 23 races, dat kan een mens niet aan. Het roteren is daarvoor een oplossing. Vervolgens hebben we ook de Virtual Race Control. Dat idee kreeg ik toen ik in januari op bezoek ging bij sommige Formule 1-teams. In een van de lounges dacht ik: 'Wat is dit? Het lijkt wel op een theater?' Mij werd verteld dat het hun 'Race Control Room' was."

"Wij hadden die niet, dus ik vroeg me af waarom. Daarom hebben we er in geïnvesteerd en inmiddels is deze in gebruik genomen. We hebben dus niet alleen beloofd, maar ook geleverd. In de Virtual Race Control zitten een andere wedstrijdleider en meer officials. Zij ondersteunen de wedstrijdleiding op het circuit en zullen niet de race runnen. Dat gebeurt nog steeds in het land zelf."

Radio verkeer en safety car

Behalve de vele wijzigingen aan de wedstrijdleiding, veranderen er ook dingen aan het radioverkeer tussen de teams en de FIA en aan de safety car-procedures. Ben Sulayem legt uit waarom hij dat nodig vond.

"Het radioverkeer werd gebruikt als entertainment voor de fans, maar er kleven ook nadelen aan. De wedstrijdleider en de hele Race Control werden onnodig lastig gevallen. Iedereen klaagde en klaagde en dat droeg bij aan de spanning. Dat zorgde niet per se voor meer druk, maar wel voor stress bij de wedstrijdleiding."

"Daarnaast zijn er veranderingen doorgevoerd voor tijdens safety car situaties. Alle auto's moeten zichzelf van een ronde ontdoen als ze op achterstand reden. Niet 'enige', maar 'alle'", zo doelt hij op de oude bewoording in de regels, die ruimte voor interpretatie overliet waar Masi in Abu Dhabi gebruik van maakte.

Hoe zit het nu met Masi?

Veel gepraat dus over Masi, of vooral over wat hij fout zou hebben gedaan en door wie hij is vervangen. Hoe gaat het met de Australiër zelf, wat doet hij nu bij de FIA? Het zijn vragen waar Ben Sulayem vaag over blijft.

"We moesten de druk en de stress van zijn schouders afhalen. Hij heeft het de afgelopen maanden namelijk zwaar te verduren gehad. We zijn hem heel dankbaar voor de drie jaren en alle tijd die hij als wedstrijdleider heeft geïnvesteerd."

"Momenteel onderhandelen we met hem, zodat hij bij de FIA kan blijven. Hij is een belangrijk persoon voor ons. Onze mensen zijn met hem in gesprek over een andere 'positie' binnen de FIA, niet over een 'baan'."

Nu hij toelichtingen heeft gegeven, hoopt de FIA-president dat het hoofdstuk Abu Dhabi 2021 is afgesloten, benadrukt hij tot slot. "Nu willen we verder gaan. De GP van Abu Dhabi moeten we na onze analyse achter ons laten."

"Het nieuwe seizoen, met nieuwe auto's en veel spanning, is begonnen. Daar moeten we van genieten en de rest moeten we achter ons laten. Laten we er een mooi nieuw seizoen van maken."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

32 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Live De onthulling van de nieuwe F1-bolide van Alfa Romeo