Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Michael Masi

FIA geeft update over geslachtofferde wedstrijdleider Masi

Michael Masi is sinds de Grand Prix van Abu Dhabi eind vorig jaar niet meer gespot. De FIA verving hem na alle controverse door twee nieuwe wedstrijdleiders. Hoe zit het nu met Masi zelf?

Masi FIA Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts
Een reeks veranderingen voerde de FIA door naar aanleiding van de gebeurtenissen in Abu Dhabi eind vorig jaar, toen Max Verstappen op dramatische wijze met de Formule 1- wereldtitel aan de haal ging. De autosportbond startte een onderzoek, waarna er een waslijst aan veranderingen werden geïmplementeerd.

Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe FIA-president, verklaart deze veranderingen, te beginnen met de wijzigingen aan de wedstrijdleiding. "De manier waarop de races geleid worden, moest veranderen. Formule 1 is namelijk high tech en dynamisch en we moeten als sport op dit gebied de leiding nemen. Race control kan niet uit slechts één iemand bestaan. Daarom hebben we wat mensen teruggehaald, zoals Herbie (Blash, red.), om de wedstrijdleider te ondersteunen."

"Daarnaast moeten we ook roteren", vervolgt de Emirati. "Als je het hebt over 23 races, dat kan een mens niet aan. Het roteren is daarvoor een oplossing. Vervolgens hebben we ook de Virtual Race Control. Dat idee kreeg ik toen ik in januari op bezoek ging bij sommige Formule 1-teams. In een van de lounges dacht ik: 'Wat is dit? Het lijkt wel op een theater?' Mij werd verteld dat het hun 'Race Control Room' was."

"Wij hadden die niet, dus ik vroeg me af waarom. Daarom hebben we er in geïnvesteerd en inmiddels is deze in gebruik genomen. We hebben dus niet alleen beloofd, maar ook geleverd. In de Virtual Race Control zitten een andere wedstrijdleider en meer officials. Zij ondersteunen de wedstrijdleiding op het circuit en zullen niet de race runnen. Dat gebeurt nog steeds in het land zelf."

Radio verkeer en safety car

Behalve de vele wijzigingen aan de wedstrijdleiding, veranderen er ook dingen aan het radioverkeer tussen de teams en de FIA en aan de safety car-procedures. Ben Sulayem legt uit waarom hij dat nodig vond.

"Het radioverkeer werd gebruikt als entertainment voor de fans, maar er kleven ook nadelen aan. De wedstrijdleider en de hele Race Control werden onnodig lastig gevallen. Iedereen klaagde en klaagde en dat droeg bij aan de spanning. Dat zorgde niet per se voor meer druk, maar wel voor stress bij de wedstrijdleiding."

"Daarnaast zijn er veranderingen doorgevoerd voor tijdens safety car situaties. Alle auto's moeten zichzelf van een ronde ontdoen als ze op achterstand reden. Niet 'enige', maar 'alle'", zo doelt hij op de oude bewoording in de regels, die ruimte voor interpretatie overliet waar Masi in Abu Dhabi gebruik van maakte.

Hoe zit het nu met Masi?

Veel gepraat dus over Masi, of vooral over wat hij fout zou hebben gedaan en door wie hij is vervangen. Hoe gaat het met de Australiër zelf, wat doet hij nu bij de FIA? Het zijn vragen waar Ben Sulayem vaag over blijft.

"We moesten de druk en de stress van zijn schouders afhalen. Hij heeft het de afgelopen maanden namelijk zwaar te verduren gehad. We zijn hem heel dankbaar voor de drie jaren en alle tijd die hij als wedstrijdleider heeft geïnvesteerd."

"Momenteel onderhandelen we met hem, zodat hij bij de FIA kan blijven. Hij is een belangrijk persoon voor ons. Onze mensen zijn met hem in gesprek over een andere 'positie' binnen de FIA, niet over een 'baan'."

Nu hij toelichtingen heeft gegeven, hoopt de FIA-president dat het hoofdstuk Abu Dhabi 2021 is afgesloten, benadrukt hij tot slot. "Nu willen we verder gaan. De GP van Abu Dhabi moeten we na onze analyse achter ons laten."

"Het nieuwe seizoen, met nieuwe auto's en veel spanning, is begonnen. Daar moeten we van genieten en de rest moeten we achter ons laten. Laten we er een mooi nieuw seizoen van maken."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

32 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022