Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

FIA grijpt in na onderzoeken naar acties Verstappen: per direct regelwijziging

De laatste paar Grands Prix kwam het regelmatig voor: een opstopping in de pitstraat. Max Verstappen moest er tot twee maal toe voor naar de stewards, al bleven gevolgen uit.

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Om chaos op de baan te voorkomen in de kwalificatie, vooral in Q1 of Q2 als er nog twintig of vijftien coureurs meedingen, zien we de laatste tijd wat opstoppingen in de pitstraat. Voorheen zagen we vooral chaotische taferelen op de baan in sector drie, maar omdat er tegenwoordig een maximale rondetijd wordt ingesteld door de wedstrijdleiding, heeft de chaos zich verplaatst naar de pitstraat.

Coureurs gaan daar lang stil staan, om zo een gat te creëren naar de coureur die voor hun neus de pitstraat is uitgereden. Op die manier hoeven ze dat niet meer te doen tijdens de ronde. Het leidde tot onderzoeken naar Max Verstappen, in Singapore en in Mexico. Vorige week lagen ook George Russell en Fernando Alonso onder een vergrootglas, maar uiteindelijk kwam iedereen weg zonder straf.

Nieuwe aanpak in Brazilië

Meerdere coureurs en teambazen gaven toe dat het er wat 'onnozel' uit zag en riepen de FIA op om naar een oplossing te kijken. In aanloop naar de GP van BrazilIë werd duidelijk dat wedstrijdleider Niels Wittich inderdaad heeft ingegrepen. In zijn notities, die hij op donderdag deelt met de teams, coureurs en de wereld, laat hij optekenen dat hij een nieuwe standaard verwacht van de betrokkenen.

"Zoals in artikel 33.4 is van de sportieve Formule 1-reglementen staat vermeld, mogen de coureurs niet onnodig langzaam rijden. Dit geldt ook voor de fastlane van de pitstraat. Tijdens de Sprint Shootout (de kwalificatie voor de sprintrace, red.) en de kwalificatie, mogen de coureurs daarom een gat creëren ná de lichten van de pitstraat en vóór de Safety Car 2-lijn. Als een coureur dat wil doen, dan moet hij zo ver mogelijk links gaan rijden, om zo andere coureurs veilig voorbij te kunnen laten."

De SC2-lijn ligt aan het einde van de pit-exit, maar in Brazilië duurt het lang voordat de pit-exit zich weer bij het circuit voegt. Daarom lijkt het een oplossing die vooral hier in Brazilië toepasselijk is, maar niet per se op elk circuit.

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Italië 'Verstappen neemt miljoenenaankoop in ontvangst'