Volgens de FIA heeft de Halo het afgelopen jaar alle tests glansrijk doorstaan. Op drie belangrijke gebieden heeft de FIA meerdere tests uitgevoerd, zowel op als naast de baan. Nu alle onzekerheden zijn weggenomen is de weg vrij om de Halo in te voeren volgend seizoen. In een verklaring legt de FIA uit waarom de Halo wordt geïntroduceerd volgend seizoen. "Motorsport is in de basis gevaarlijk. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de risico's constant geminimaliseerd worden. Dat doen we door middel van onderzoek en technologische hulpmiddelen" , begint de FIA in de verklaring. "De afgelopen decennia heeft de motorsport meerdere ernstige ongelukken gezien, soms met dodelijke afloop. Die ongelukken maakten duidelijk dat er een vorm van bescherming nodig was om het hoofd van de coureur te beschermen. Nadat de rijdersbond, de GPDA, in juli 2016 aangaf het hier mee eens te zijn, is de ontwikkeling begonnen" , aldus de FIA.
In eerste instantie was de bedoeling om de cockpitbescherming in 2017 al in te voeren, maar door diverse tegenslagen werd dat naar achteren geschoven. "De statische tests die we hebben uitgevoerd met de Halo waren zeer positief. Na overleg met de GPDA en de F1 Strategy Group werd echter duidelijk dat we de Halo op de baan nog uitgebreider moesten testen, dus werd besloten om de invoering uit te stellen tot 2018" , legt de FIA uit. "Toen bleek dat het zicht totaal niet werd belemmerd door de Halo, bleek dat de Halo alle tests had doorstaan. In de tussentijd werd het Shield ontwikkeld, maar na de test in Engeland waren er nog te veel vraagtekens. Daarom is er gekozen voor de Halo, om aan onze belofte te voldoen en in 2018 cockpitbescherming te hebben op de bolides" , besluit de FIA haar verklaring.
Meest gelezen