Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA is tevreden: 'Halo heeft alle tests doorstaan'

Afgelopen woensdag legde de FIA een kleine bom onder de Formule 1 door de Halo definitief in te voeren. De door fans, coureurs en teams verafschuwde vorm van hoofdbescherming is in 2018 verplicht, tot grote tevredenheid van de FIA.

Volgens de FIA heeft de Halo het afgelopen jaar alle tests glansrijk doorstaan. Op drie belangrijke gebieden heeft de FIA meerdere tests uitgevoerd, zowel op als naast de baan. Nu alle onzekerheden zijn weggenomen is de weg vrij om de Halo in te voeren volgend seizoen. In een verklaring legt de FIA uit waarom de Halo wordt geïntroduceerd volgend seizoen. "Motorsport is in de basis gevaarlijk. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat de risico's constant geminimaliseerd worden. Dat doen we door middel van onderzoek en technologische hulpmiddelen" , begint de FIA in de verklaring. "De afgelopen decennia heeft de motorsport meerdere ernstige ongelukken gezien, soms met dodelijke afloop. Die ongelukken maakten duidelijk dat er een vorm van bescherming nodig was om het hoofd van de coureur te beschermen. Nadat de rijdersbond, de GPDA, in juli 2016 aangaf het hier mee eens te zijn, is de ontwikkeling begonnen" , aldus de FIA.

In eerste instantie was de bedoeling om de cockpitbescherming in 2017 al in te voeren, maar door diverse tegenslagen werd dat naar achteren geschoven. "De statische tests die we hebben uitgevoerd met de Halo waren zeer positief. Na overleg met de GPDA en de F1 Strategy Group werd echter duidelijk dat we de Halo op de baan nog uitgebreider moesten testen, dus werd besloten om de invoering uit te stellen tot 2018" , legt de FIA uit. "Toen bleek dat het zicht totaal niet werd belemmerd door de Halo, bleek dat de Halo alle tests had doorstaan. In de tussentijd werd het Shield ontwikkeld, maar na de test in Engeland waren er nog te veel vraagtekens. Daarom is er gekozen voor de Halo, om aan onze belofte te voldoen en in 2018 cockpitbescherming te hebben op de bolides" , besluit de FIA haar verklaring.

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"