Het betekent (voorlopig) niet direct dat Michael Masi terugkeert naar de FIA in wat voor een rol dan ook, maar Mohammed Ben Sulayem heeft regelmatig contact met hem. Na het Formule 1-seizoen werd de FIA-president gevraagd naar de stand van zaken bij de wedstrijdleiding en of het de juiste keuze is geweest om Masi te vervangen. "We zitten in een leercurve", zo begint de president van de mondiale autosportfederatie. "Ten eerste wil ik benadrukken dat ik nog steeds in contact sta met Michael. Michael heeft enorm veel ervaring." Toch moest de wedstrijdleider zijn functie neerleggen na de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021, toen Masi besloot om nog één ronde te racen na een periode achter de safety car. Ben Sulayem legt uit dat de personen binnen de FIA beter op de achtergrond kunnen blijven. "Ik zeg altijd dat als je dit werk in de F1 wil blijven doen, je soms wat afstand moet nemen van de media, want het kan uiteindelijk je gedachtegang beïnvloeden. En ik bedoel maar: wie zijn de échte supersterren? Niemand anders dan de coureurs en een aantal teambazen." "Dat is waarom ik er afstand van neem, want ik heb een duidelijke taak. En tijdens de winterstop sleutelen we verder aan het systeem van scheidsrechters en wedstrijdleiders. We kunnen daarbij alleen niet leunen op een of twee wedstrijdleiders. Wat als er iets gebeurt? Je weet het maar nooit."
"Het oude systeem werkt niet meer"
Teruggaan naar de vorige structuur van de wedstrijdleiding, waarbij er slechts één wedstrijdleider is, is volgens Ben Sulayem geen optie. "We kunnen onze sport niet runnen alsof het een regionale formuleklasse is, we moeten de sport runnen als de Formule 1. Geloof me, het kost tijd (om de perfecte formule te vinden, red.), maar soms als jullie als media wat vragen of bepaalde dingen opperen, dan leren wij daar ook van." Volgens de FIA-president is er al duidelijk wat veranderd binnen de koningsklasse. "We hebben nu een uitgebreid rapport na elk evenement. Ook voeren we simulaties uit om in te schatten wat er kan gebeuren en wat de wedstrijdleiding moet doen. Ook het rouleren van de stewards is er al. Ik vertrouw op het huidige team." "We moeten dit doen en daarom is er een herstructurering gaande waarbij elke positie veilig moet zijn. We schoppen er niemand uit, maar nemen juist meer mensen aan om ons te helpen. Je hebt het over 24 races en zes sprintraces in een seizoen." Ben Sulayem snapt dat er fouten kunnen worden gemaakt onder druk, wat niet wegneemt dat dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden. "Als wij falen en het Formula One Management faalt, dan faalt de sport", aldus Ben Sulayem.
Meest gelezen