Misschien wel hét grote voordeel van McLaren dit jaar, is het feit dat het team uit Woking significant beter om kan gaan met de slijtage van en de temperatuur in de banden. Waar de concurrentie worstelt met problemen van vuile lucht en het moeten managen van de banden, lijkt McLaren daar aanzienlijk minder moeite mee te hebben. Max Verstappen gaf in verschillende kwalificaties al aan dat daar het sterke punt van McLaren ligt, en ook in Miami zagen we daar weer een voorbeeld van. Ondanks het feit dat zowel Lando Norris als Oscar Piastri meerdere rondes lang in de vuile lucht van Verstappen reed, leek het hun banden niet aan te tasten. Zodra ze eenmaal voorbij waren aan de Nederlander, werd er een enorm gat geslagen waardoor de coureurs uiteindelijk meer dan 30 seconden voorlagen op de rest van het veld.
Het leidde tot de nodige speculatie over wat McLaren nou precies heeft gedaan om dat voordeel te behalen. Een van de theorieën is dat McLaren water in de banden zou gebruiken, iets waar McLaren-CEO Zak Brown afgelopen weekend nog de draak mee stak. Vooral Red Bull heeft twijfels over de manieren waarop de remtrommel gekoeld wordt en het team van Verstappen heeft dan ook de nodige vragen bij de FIA neergelegd om opheldering te krijgen.
Een van die vragen wordt nu beantwoord. The Race meldt namelijk dat de FIA in de afgelopen races uitgebreid heeft gekeken naar de remsystemen van McLaren om te zien of daar iets illegaals wordt gedaan wat tot de verbeterde koeling zou leiden. Vooral nadat McLaren met overmacht een eentweetje scoorde in Miami zou de FIA opgelet hebben. Zoals gebruikelijk is bij dit soort onderzoeken naar de technische middelen van één specifiek team, is er nog geen officieel document gepubliceerd. Echter, als er wel iets illegaals was gevonden, dan zou het wel gecommuniceerd worden naar de teams. Dat is niet gebeurd, en dus kunnen we aannemen dat het ontwerp van de remmen van McLaren binnen de perken valt.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!