Het debat der flexibele achtervleugels is nog steeds niet voorbij. De FIA komt dit weekend met iets nieuws om de achtervleugels in de Formule 1 in de gaten te houden. Alle achtervleugels, alle twintig van de tien verschillende teams, zijn dit weekend voorzien van gele stickertjes op het horizontale onderdeel dat mogelijk kan flexen . Op die manier wil de autosportbond met behulp van de camera gericht op de achtervleugel een beter beeld krijgen van de flexibiliteit van alle achtervleugels. Hieronder is te zien hoe dat eruit ziet op de achtervleugel van Aston Martin. Het artikel gaat daaronder verder.
1400460791396982788
The FIA has placed yellow sticks on the rear wing of each car to analyze the flex of the rear wings this weekend #AzerbaijanGP pic.twitter.com/ePa0JbWCeR — Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) June 3, 2021
Naar aanleiding van die foto's ging RacingNews365 op onderzoek uit en heeft het van een bron in de paddock in Bakoe vernomen dat de FIA de gele stipjes heeft aangebracht om het gedrag van de achtervleugel in de gaten te houden. Door de stipjes in de gaten te houden terwijl de wagens op het circuit rondscheuren, krijgt de FIA een beter inzicht van de flexibiliteit van de verschillende vleugels op welk gegeven moment in de race dan ook. Zodra de nieuwe verscherpte regels omtrent de flexibiliteit in aanloop naar de GP van Frankrijk ingaan, kan de autosportbond de flexibiliteit van de nieuwe achtervleugels vergelijken met de huidige. De FIA weet namelijk niet precies wat de impact gaat zijn van de verscherpte testen. Zijn de nieuwe waardes misschien nog steeds te laag en zijn de achtervleugels van sommige teams over enkele weken nog steeds te flexibel? Door de beelden te vergelijken kan dat bepaald worden en kunnen de tests eventueel opnieuw aangescherpt worden. Update: er is inmiddels meer informatie bekend over de 'stipjes' op de achtervleugels.
Meest gelezen