Max Verstappen won op vrij dominante wijze de Grand Prix van Emilia-Romagna en doorbrak zo de hegemonie van McLaren. Het team uit Woking gaf na afloop ruiterlijk toe dat ze redelijk verrast waren door de snelheid van Red Bull, waarna er sinds maandagavond een nieuw verhaal rondgaat in de paddock. De FIA stuurde voor het raceweekend in Imola namelijk nieuwe technical directives naar de teams, zo heeft RacingNews365 begrepen na berichtgeving van nationale en internationale media.
De nieuwe richtlijnen waren in ieder geval van invloed op de behandeling van banden en het bodywork voor de wielen. Het roept vragen op of McLaren wellicht geraakt zou zijn, aangezien recent duidelijk werd dat het team een trucje in de remtrommels gebruikt om de bandentemperatuur beter onder controle te houden. Warmtecamera's van onder andere Red Bull zouden hebben ontdekt dat de temperatuur bij de remtrommels aanzienlijk lager zou liggen. McLaren ontkent echter dat ze iets hebben moeten wijzigen en dat het van invloed was op de pikorde.
Technical directives van de FIA moeten mazen in de wet voorkomen. F1-teams zoeken de randjes van de reglementen op en de mondiale autosportbond probeert middels technical directives zaken te verduidelijken. In Spanje worden bijvoorbeeld ook de richtlijnen rond flexibele voorvleugels aangescherpt middels eenzelfde document. Dan mogen de vleugels minder doorbuigen.
Meest gelezen
Praat mee!