Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA komt met waslijst aan track limit-regels en instructies voor GP Frankrijk

Het zat er na de GP van Oostenrijk al een beetje aan te komen: op het asfaltparadijs in Zuid-Frankrijk wordt er door de FIA ook streng gecontroleerd op de track limits.

Daar waar er rond vrijwel elk circuit op de Formule 1-kalender grindbakken of muren te vinden zijn die het overtreden van de track limits afstraffen, zo is dat in Frankrijk niet het geval. Daar liggen namelijk hectares aan asfalt, ook naast de witte lijnen van het circuit. Met behulp van blauwe en rode stroken met ruwer asfalt, die als het ware als schuurpapier werken, worden coureurs ontmoedigd om buiten de lijntjes te kleuren, maar toch zal de FIA dit weekend uitvoerig (moeten) gaan controleren.

Twee rondetijden weg

Er zijn dit weekend weer heel wat punten waarop de coureurs extra instructies op moeten volgen als ze buiten de lijnen komen of waar de FIA extra maatregelen treft. In bocht tien zullen de coureurs heel erg op hun tellen moeten passen, want als ze daar over de schreef gaan, dan wordt niet alleen hun rondetijd afgepakt, maar ook de tijd van de daaropvolgende ronde. Bijzonder, want bocht tien (er zijn in totaal vijftien bochten) ligt midden in een ronde op Paul Ricard, dus heeft in de praktijk geen effect op de volgende ronde. Toch zegt de FIA de rondetijd van de daaropvolgende ronde af te zullen gaan pakken als de coureurs buiten de baan komen.

Speciale instructies

Verder zien we bollards in bocht twee. Mochten de coureurs bij het uitkomen van de eerste bocht buiten de baan komen, dan moeten ze een speciale route volgen en al zigzaggend tussen twee piepschuimen borden terug de baan op komen. Even verderop, bij bocht drie, vier en vijf, is er een soortgelijke situatie. Als een coureur bij het uitkomen van bocht drie de bocht niet haalt en voor een bollard buiten de baan terecht komt, dan moet hij ook een vluchtroute nemen. Bij bocht vijf mag een coureur zich vervolgens weer bij de andere coureurs voegen. Ook bij de bochten acht en negen geldt hetzelfde principe. Mocht een coureur zijn rempunt daar volledig missen en rechtdoor gaan, dan vindt hij geen grindbak of muur op zijn weg, maar vier piepschuimen blokken tussen welke hij moet zigzaggen, alvorens hij na de chicane weer terug de baan op kan. Verder wordt door de FIA-wedstrijdleider benadrukt dat volgens artikel 3.3 uit het regelboek met de sportieve reglementen, de witte lijnen de limieten zijn van het circuit. Check hieronder de instructies voor de bochten 1-2 en bochten 3-4-5 die de coureurs mee hebben gekregen van wedstrijdleider Eduardo Freitas.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi