De FIA heeft de introductie aangekondigd van een mechanisme om een gelijk speelveld te waarborgen tussen de motorfabrikanten in de Formule 1 vanaf 2026. Volgend seizoen zullen de krachtbronnen een flinke verandering ondergaan. De elektrische systemen worden opgevoerd naar 350 kW, tegenover de huidige 120 kW, de MGU‑H verdwijnt, en duurzame brandstoffen worden geïntroduceerd.
Daarnaast debuteert Audi als motorfabrikant in de Formule 1, net als Red Bull Powertrains. Honda keert terug bij Aston Martin, terwijl Renault verdwijnt. Gezien de complexiteit van de nieuwe regels wordt een groot verschil in performance tussen de krachtbronnen verwacht. Om dit te reguleren heeft de FIA het zogenaamde concept Additional Development and Upgrade Opportunities (ADUO) aangekondigd tijdens een vergadering van de World Motor Sport Council.
In het statement wordt gemeld dat het doel van het ADUO-concept is om "meer ontwikkelingsmogelijkheden te bieden aan motorfabrikanten die significant achterlopen op hun concurrenten qua performance". Met 24 races in 2026 kan in elk kwartaal de ADUO-ontwikkeling worden ingezet om slechte prestaties aan te pakken. Dit kan onder andere bestaan uit extra ruimte binnen de budget cap of extra ontwikkelingsuren op testbanken voor krachtbronnen.
Daarnaast is afgesproken dat er maatregelen worden genomen om kostenverlichting te bieden aan fabrikanten die te maken hebben met "ernstige betrouwbaarheidsproblemen die anders zeer nadelig zouden zijn binnen de budget cap". Verder zijn er kleine wijzigingen doorgevoerd aan de technische regels voor 2026, met betrekking tot de overlevingscel, ophanging, aerodynamische onderdelen en krachtbronnen, evenals aan de financiële en operationele regels die alleen voor krachtbronnen gelden.
Concorde Agreement
Ook stond tijdens de WMSC-vergadering de voortgang van de onderhandelingen over het Concorde Agreement (de overkoepelende deal tussen de F1 en FIA) op de agenda, waarbij FIA‑voorzitter Mohammed Ben Sulayem positief was over de gesprekken.
Hij zei het volgende: "Nu we onze positieve gesprekken met de FOM en de teams voortzetten om het nieuwe akkoord af te ronden, hebben we samen de kans om geschiedenis te schrijven. Onze nauwe samenwerking zal het kampioenschap in staat stellen wereldwijd te blijven groeien, een steeds groter aantal fans aan te trekken en een toekomst te bieden waarin de FIA haar rol als regelgever kan consolideren."
"Onze prioriteiten zijn het blijven verbeteren van de veiligheid in al onze formuleseries, het ondersteunen van de ontwikkelingsroute voor jonge coureurs en uiteindelijk het zien groeien van onze geliefde sport. Mijn dank gaat uit naar Stefano Domenicali en zijn team, evenals naar vertegenwoordigers van alle partijen, terwijl we toewerken naar een deal."
Domenicali, F1‑voorzitter en CEO, voegde daar het volgende aan toe: "Dank aan de FIA, de vrijwilligers en de nationale autosportbonden voor hun inzet en moeite. Dit is een ongelooflijk moment, waarin onze twee rollen duidelijk samenwerken aan een sterke toekomst. We hebben de afgelopen maanden een goed momentum opgebouwd en grote stappen gezet om te zorgen voor degelijk bestuur, met het oog op de duurzaamheid en het welzijn van de sport."
Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Verenigde Staten? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
Praat mee!