Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA-kopstuk geeft inschattingsfout toe: "We reageerden overdreven"

Jarenlang hadden we hem nauwelijks gezien in de Formule 1, maar in 2022 keerde de meatball-flag volop terug. De vlag, bedoeld om teams en coureurs te wijzen op een potentieel gevaarlijk technische mankement of een potentieel gevaarlijk schadegeval, werd misschien zelfs wel té vaak van stal gehaald. Dat geeft Nikolas Tombazis, technisch FIA-kopstuk, ruimhartig toe.

Eén en ander werd ingegeven door een eerste schadegeval aan de AlphaTauri van Yuki Tsunoda in Azerbeidzjan waar juist te weinig mee werd gedaan. Enkel de helft van zijn DRS-systeem werkte, de andere helft wapperde los in de wind. Hij kreeg de zwart-oranje vlag, maar dat was volgend Tombazis alsnog niet voldoende. "In Bakoe stonden we toe dat een auto bleef rijden die eigenlijk uit de competitie gehaald moest worden", zo wordt Tombazis geciteerd door The Rac e . "De achtervleugel werd gefixeerd met tape, maar dat was eigenlijk te gek voor woorden. Daar zaten we duidelijk verkeerd."

Overdreven reactie

"Ik denk dat we daarna overdreven reageerden toen we auto's onveilig achtten, terwijl ze eigenlijk nog net binnen te limiet bleven. We schoten daarin door en hebben na de Grand Prix van de Verenigde Staten de zaken wat bijgestuurd", vervolgt hij. Voor Tombazis is het nu duidelijk wanneer er in de toekomst wél en wanneer er in de toekomst geen meatball-flag gezwaaid dient te worden: "Uiteindelijk zullen we de vlag nog steeds tonen als er sprake is van structurele schade tot het punt waarop je niet door kan rijden."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"