Fernando Alonso werd na de Grand Prix van Miami niet bestraft met één, maar met twee vijf seconden tijdstraffen. De eerste tijdstraf kreeg de Spanjaard voor een incident met Pierre Gasly. De tweede tijdstraf werd gegeven, nadat hij tegen het einde van de race de chicane afsneed en hij volgens de FIA hier een blijvend voordeel uit haalde.
Om de gewonnen tijd terug te geven, hield de Alpine-coureur twee keer in op het volgende rechte stuk. Maar het was voor hem en het team onduidelijk hoeveel tijd er teruggegeven moest worden. De FIA concludeerde uiteindelijk dat de gewonnen tijd niet volledig werd teruggegeven en bestrafte de tweevoudig-wereldkampioen alsnog met een vijf seconden tijdstraf, waardoor hij buiten de punten viel.
Alpine-teambaas Otmar Szafnauer vindt deze gegeven tijdstraf dan ook onrechtvaardig. "Toen Fernando eenmaal op het rechte stuk was, hield hij twee keer aanzienlijk in. Ik weet niet of hij alle tijd teruggaf, maar een groot gedeelte wel. Als hij in de auto zit, moet hij kunnen weten 'heb ik genoeg tijd teruggegeven?'", laat Szafnauer weten aan Motorsport-Total.
Anderen bekeken ook:
De FIA moet meer duidelijkheid geven
In de regels in de Formule 1 staat dat een coureur geen blijvend voordeel mag krijgen, mocht hij een keer van de baan gaan. Wedstrijdleider Niels Wittich zei voor de start van het seizoen dat het de verantwoordelijkheid is van de teams en de coureurs om het behaalde voordeel in één ronde terug te geven.
Maar Szafnauer vindt dat het voor de teams moeilijk is om te zien hoeveel voordeel er teruggegeven moet worden. "We moeten bij de volgende Grand Prix praten met de FIA. We hebben hier duidelijkheid over nodig en moeten een manier vinden om te zeggen: 'je moet hier meer tijd teruggeven'."
'Een onrechtwaardige straf', aldus Szafnauer
Niet alleen de onduidelijkheid, maar ook het feit dat Alonso maar een klein voordeel behaalde bij het afsnijden van de chicane, is Szafnauer een doorn in het oog. "De jongens stonden achter hem en reden daarna nog steeds achter hem. Waarom straf je hem dan? Als hij een klein voordeel behaalde, laat hem deze marge dan teruggeven, maar geef hem geen straf van vijf seconden omdat hij in totaal maar twee, drie of vier tienden tijd won."
"Als je van de baan gaat en iemand inhaalt die voor je lag, dan is het gemakkelijk: je moet de positie teruggeven. Maar in een situatie als deze, waarin iedereen achter je rijdt, hoe weet je dat dan? Je hebt feedback nodig. Ik vind het totaal oneerlijk om hem daarna te straffen."
Ook interessant:
Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?
Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan