Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA krijgt kritiek van Alpine na 'oneerlijke' straffen

In Miami leek Fernando Alonso twee punten te gaan scoren, maar een tijdstraf gooide roet in het eten. Alpine-teambaas Otmar Szafnauer vindt de straf onterecht en laat weten dat de FIA meer begeleiding moet geven aan de teams.

Fernando Alonso werd na de Grand Prix van Miami niet bestraft met één, maar met twee vijf seconden tijdstraffen. De eerste tijdstraf kreeg de Spanjaard voor een incident met Pierre Gasly. De tweede tijdstraf werd gegeven, nadat hij tegen het einde van de race de chicane afsneed en hij volgens de FIA hier een blijvend voordeel uit haalde. Om de gewonnen tijd terug te geven, hield de Alpine-coureur twee keer in op het volgende rechte stuk. Maar het was voor hem en het team onduidelijk hoeveel tijd er teruggegeven moest worden. De FIA concludeerde uiteindelijk dat de gewonnen tijd niet volledig werd teruggegeven en bestrafte de tweevoudig-wereldkampioen alsnog met een vijf seconden tijdstraf, waardoor hij buiten de punten viel. Alpine-teambaas Otmar Szafnauer vindt deze gegeven tijdstraf dan ook onrechtvaardig. "Toen Fernando eenmaal op het rechte stuk was, hield hij twee keer aanzienlijk in. Ik weet niet of hij alle tijd teruggaf, maar een groot gedeelte wel. Als hij in de auto zit, moet hij kunnen weten 'heb ik genoeg tijd teruggegeven?'", laat Szafnauer weten aan Motorsport-Total .

De FIA moet meer duidelijkheid geven

In de regels in de Formule 1 staat dat een coureur geen blijvend voordeel mag krijgen, mocht hij een keer van de baan gaan. Wedstrijdleider Niels Wittich zei voor de start van het seizoen dat het de verantwoordelijkheid is van de teams en de coureurs om het behaalde voordeel in één ronde terug te geven. Maar Szafnauer vindt dat het voor de teams moeilijk is om te zien hoeveel voordeel er teruggegeven moet worden. "We moeten bij de volgende Grand Prix praten met de FIA. We hebben hier duidelijkheid over nodig en moeten een manier vinden om te zeggen: 'je moet hier meer tijd teruggeven'."

1524332479670325249

This one is certainly difficult to accept since Fernando handed back the time during the lap and we were not able to present the evidence to clarify the particular situation before the penalty was issued. (5/6) — BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) May 11, 2022

'Een onrechtwaardige straf', aldus Szafnauer

Niet alleen de onduidelijkheid, maar ook het feit dat Alonso maar een klein voordeel behaalde bij het afsnijden van de chicane, is Szafnauer een doorn in het oog. "De jongens stonden achter hem en reden daarna nog steeds achter hem. Waarom straf je hem dan? Als hij een klein voordeel behaalde, laat hem deze marge dan teruggeven, maar geef hem geen straf van vijf seconden omdat hij in totaal maar twee, drie of vier tienden tijd won." "Als je van de baan gaat en iemand inhaalt die voor je lag, dan is het gemakkelijk: je moet de positie teruggeven. Maar in een situatie als deze, waarin iedereen achter je rijdt, hoe weet je dat dan? Je hebt feedback nodig. Ik vind het totaal oneerlijk om hem daarna te straffen."

Viaplay
x
Max Waarom Verstappen concurrentie kan declasseren tijdens GP China