De uitlaat van de Renault staat zo ver als de regels toelaten naar boven gericht, om zo warme lucht over de achtervleugel te geleiden. Daarmee creëert het het effect van een geblazen achtervleugel, maar omdat het niet wordt ingegeven door speciaal daarvoor ontwikkelde motorsettings is dat toegestaan. Het mysterieuze extra flippertje op het stuur van Ferrari's Sebastian Vettel wordt door boze tongen eveneens gelinkt aan het principe van een geblazen achtervleugel, waarover Vettel zelf de controle zou hebben.
Waar of niet, de FIA is klaar met de vele veronderstellingen en neem het heft in eigen handen. Het bestuursorgaan gaat actief controleren op het misbruik van een geblazen achtervleugel en heeft dat de teams per brief laten weten. "We staan niet toe dat met bepaalde motorafstellingen de luchtroom door de uitlaat en over de achtervleugel met dat doel wordt gereguleerd. Helaas valt dit niet waterdicht te ondervangen in de reglementen en dus gaan we zaak voor zaak onderzoeken of teams zich aan de regels houden." "Natuurlijk is dit geen ideaal scenario, maar voor nu lijkt het de beste manier om met het issue te dealen. De voordelen zijn bovendien, hoezeer verboden ook, nooit echt heel groot."
Meest gelezen