"Als we teruggaan naar Monaco, ging het daar niet zozeer om een 'unsafe release' als wel het veroorzaken van een botsing in de pitstraat", zo verklaart Michael Masi tegen onder meer RacingNews365 na afloop van de Grand Prix van Duitsland. De door de FIA aangewezen F1-wedstrijdleider verwijst daarmee naar het moment dat Max Verstappen Valtteri Bottas aantikte, nadat beide rijders net nieuwe handen hadden gehaald. De Nederlander kreeg daarvoor een tijdstraf, waardoor hij in die race uiteindelijk naast het podium belandde. "Wat in Duitsland gebeurde met Charlec Lecerc en Romain Grosjean was duidelijk een unsafe release. Maar vooraf hadden we met de teammanager besproken dat in zulke (natte)omstandigheden veel auto's opeens in de pitstraat zijn om banden te wisselen. Dat speelt daarin mee. Desondanks werd een boete van 5000 euro opgelegd, dat is consistent met eerdere straffen in vergelijkbare situaties." Masi is niet bang dat dit systeem teams en coureurs uitnodigt om meer risico nemen in ruil voor 'slechts' een geldboete: "Elke situatie wordt individueel bekeken, daar geloof ik in. Je kunt deze zaken niet over één kam scheren. De stewards moesten ook voor deze situatie goed terugzoeken wanneer iets vergelijkbaars gebeurde. De teams passen echt wel op voor schade aan de auto of nog ergere gevolgen."
Meest gelezen