Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
FIA

FIA legt uit waarom Ferrari minder straf kreeg dan Verstappen voor 'unsafe release'

Er ontstond wat ophef toen Ferrari er in Hockenheim van af kwam met een boete voor het wegsturen van Charles Leclerc terwijl Romain Grosjean net langsreed in de pitstraat. De F1-wedstrijdleider legt uit waarom deze situatie anders was dan wat Max Verstappen meemaakte in de Grand Prix van Monaco.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

"Als we teruggaan naar Monaco, ging het daar niet zozeer om een 'unsafe release' als wel het veroorzaken van een botsing in de pitstraat", zo verklaart Michael Masi tegen onder meer RacingNews365 na afloop van de Grand Prix van Duitsland.

De door de FIA aangewezen F1-wedstrijdleider verwijst daarmee naar het moment dat Max Verstappen Valtteri Bottas aantikte, nadat beide rijders net nieuwe handen hadden gehaald. De Nederlander kreeg daarvoor een tijdstraf, waardoor hij in die race uiteindelijk naast het podium belandde.

"Wat in Duitsland gebeurde met Charlec Lecerc en Romain Grosjean was duidelijk een unsafe release. Maar vooraf hadden we met de teammanager besproken dat in zulke (natte)omstandigheden veel auto's opeens in de pitstraat zijn om banden te wisselen. Dat speelt daarin mee. Desondanks werd een boete van 5000 euro opgelegd, dat is consistent met eerdere straffen in vergelijkbare situaties."

Masi is niet bang dat dit systeem teams en coureurs uitnodigt om meer risico nemen in ruil voor 'slechts' een geldboete: "Elke situatie wordt individueel bekeken, daar geloof ik in. Je kunt deze zaken niet over één kam scheren. De stewards moesten ook voor deze situatie goed terugzoeken wanneer iets vergelijkbaars gebeurde. De teams passen echt wel op voor schade aan de auto of nog ergere gevolgen."

26 reacties

    Breaking De ware redenen waarom Ricciardo vertrok bij Red Bull