Lewis Hamilton was na de Grand Prix van Italië niet te spreken over een verdedigende actie van Charles Leclerc om de leiding. De Monegask liet volgens de Brit te weinig ruimte bij het ingaan van de tweede chicane op het circuit van Monza, waardoor de Mercedes-coureur even met twee wielen buiten het asfalt belandde. De wedstrijdleiding toonde daarop de zwart-witte waarschuwingsvlag aan Leclerc - die sinds de afgelopen Grand Prix van België weer in gebruik genomen is . Na de race verwees Hamilton naar een soortgelijk incident in 2018, waarbij Max Verstappen in de eerste chicane geen ruimte gaf aan aanvaller Valtteri Bottas. De Nederlander kreeg daarop een tijdstraf. Volgens de vijfvoudig wereldkampioen is de 'waarschuwing' die Leclerc ditmaal kreeg daarom niet consistent vergeleken met wat een jaar eerder gebeurde. "Het gaat echter om twee verschillende zaken", legt F1-wedstrijdleider Michael Masi na afloop van de Grand Prix op verzoek van RacingNews365 uit. "Enerzijds is er die oude zaak met Max. Anderzijds hebben we het dít jaar over de coureurs meer laten racen en het feit dat we onlangs in Spa de waarschuwingsvlag voor onsportief gedrag weer hebben ingevoerd." Volgens Masi haalde Pierre Gasly tijdens de Belgische GP een actie uit die wél te vergelijken was met die van Leclerc, binnen de huidige context. De Australiër vervolgt: "Door de waarschuwingsvlag weer in te zetten, is de hele dynamiek veranderd - ook door de wens coureurs meer te laten racen en de gesprekken daarover dit jaar." Masi is niet bang dat dit de deur openzet voor meer 'agressieve' acties in de Formule 1: "Het gaat om hard met elkaar strijden. Daarom kun je geen vergelijkingen meer maken met situaties van langer geleden. En het is nog steeds aan de stewards om te bepalen wanneer een straf nodig is, of alleen de waarschuwingsvlag. We moeten en kunnen we elke situatie apart bekijken."
Meest gelezen