Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA luistert naar kritiek Verstappen en past plannen voor 2026 deels aan

Vanaf 2026 komt er niet alleen een nieuw technisch reglement, maar ook worden er nieuwe motoren geïntroduceerd. De reglementen daarvoor zijn al bijna twee jaar geleden aangekondigd, maar de laatste tijd zijn er de nodige veranderingen geweest.

Verstappen race Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met de nieuwe reglementen in 2026 kan het hele speelveld in de Formule 1 op zijn kop worden gezet. Het technische reglement is nog niet vastgesteld, voor de motoren is dat bijna twee jaar geleden al beklonken. Zo komt er een evenredige verdeling tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Max Verstappen sprak zich eerder al uit over de nieuwe motor. "Ik denk dat we nog steeds met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar je de batterij veel gebruikt", zo vertelde Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.

"Op sommige circuits zal het wat beter gaan en op andere zoeken we waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk gaan mensen mijn argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk dat we er in 2026 wel achter zullen komen", zo vervolgde Verstappen.

Naar aanleiding van de woorden van Verstappen is er nu het een en ander veranderd, zo meldt Motorsport-Magazin.com. Zo wordt er gesproken over een hulpmiddel genaamd 'override mode' en is er een speciale passage opgenomen over circuits waar je grotendeels vol gas rijdt.

Extra optie om in te halen

"We willen ervoor zorgen dat op circuits met hele lange rechte stukken het vermogen iets gelijkmatiger over de rechte stukken wordt gebruikt en dat niet alles in het begin wordt opgebruikt", zo vertelt de technisch directeur van de FIA, Nikolas Tombazis, tegenover hetzelfde medium. Op circuits waar ruim 3.500 meter vol gas wordt gereden, zouden dan andere regels gelden dan op 'normale' racebanen. Zo mag het elektrische vermogen van de MGU-K op hogesnelheidsbanen niet zo snel worden afgebouwd als normaal. 

Welke banen uiteindelijk onder deze speciale regel vallen, zal later worden bepaald. Momenteel kunnen Djedda, Silverstone, Spa, Monza, Bakoe en Las Vegas worden getroffen. Het gaat om circuits die enerzijds lange zijn en anderzijds veel lange rechte stukken hebben.

Daarnaast komt er dus ook de zogenaamd 'override mode'. Dit moet niet worden verward met de 'overtake mode' die al beschikbaar is. Met deze override modus kunnen piloten de power unit al inschakelen als ze dringend stroom nodig hebben. Hierdoor kunnen ze de accu leeg laten lopen, maar ze mogen niet meer dan de 120 kilowatt uit de MGU-K halen. Daarnaast blijft de 'overtake mode' ook gewoon gelden, maar is de 'override mode' er dus als extra hulpmiddel om in te halen. Het is nog niet duidelijk wanneer, hoe vaak en hoe lang de modus gebruikt kan worden.

Ook interessant:

Verstappen begon dit F1-seizoen als de grote favoriet. Een 4e wereldtitel zou eenvoudig worden gewonnen, zo dacht men. Maar hoe anders is dat nu? Coronel, Dimmers en Mosterdijk geven antwoord in de nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.

Of als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Red Bull-teambaas velt oordeel over Perez: "We verliezen opties"