Gisteren kwam de FIA voor het laatst dit jaar bijeen om het technisch reglement van volgend jaar te bespreken. Op deze bijeenkomst werd de definitieve kalender vastgesteld en werden een aantal kleine reglementswijzigingen doorgevoerd. Zo worden de gridstraffen iets simpeler gemaakt volgend seizoen. Wanneer een coureur vijftien plaatsen gridstraf of meer heeft gekregen, start deze per definitie achteraan. Mochten er meer coureurs zijn met meer dan vijftien plaatsen straf, dan is het tijdstip waarop de overtreding is aangemeld bij de FIA leidend. Mocht een coureur bijvoorbeeld op donderdag vijftien plaatsen straf krijgen en een andere coureur op vrijdag, dan start de coureur die op vrijdag zijn straf heeft gekregen als laatste. Dit geldt ook als hij sneller is in de kwalificatie dan de coureur die op donderdag zijn straf heeft gekregen.
Omdat alle coureurs volgend seizoen in 21 wedstrijden maar drie motoren mogen gebruiken, is de kans groot dat het alsnog erg onoverzichtelijk wordt aan het eind van het seizoen. Naast de 'versimpeling' van de gridstraffenbingo kwam de FIA ook overeen dat er een verandering in het reglement komt om verbranding van olie als brandstof te voorkomen. Voornamelijk Mercedes werd er van beticht olie te verbranden als brandstof, waardoor de motor meer vermogen krijgt zonder extra brandstof te verbranden. Daarnaast mag de FIA vanaf volgend seizoen vaker van het tijdschema afwijken wanneer dat nodig is. Dat gebeurde dit jaar al tijdens de GP van Amerika, toen de kwalificatie twee uur later begon in verband met een concert van Justin Timberlake.
Meest gelezen