Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

FIA-maatregelen bij porpoising mogelijk slecht nieuws voor Ferrari en Mercedes

De FIA heeft aangekondigd maatregelen te nemen tegen porpoising, het gestuiter van de F1-bolides. Dit betekent mogelijk slecht nieuws voor teams die er last van hebben, onder andere Ferrari en Mercedes.

Leclerc Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Op donderdag voorafgaand aan de Grand Prix van Canada kondigde de FIA aan spoedig maatregelen te nemen tegen het gestuiter van de Formule 1-bolides, oftewel porpoising. Er komt binnenkort mogelijk een maximum aan 'verticale versnellingen', waardoor de auto's volgens de regels dus minder hard en vaak moeten stuiteren.

Een dergelijke formule betekent slecht nieuws voor teams die veel last hebben van het stuiterprobleem. Bij de topteams zijn dit vooral Mercedes en Ferrari, want Red Bull heeft er maar weinig last van. Als er minder hard/vaak gestuiterd mag worden tijdens een sessie, dan moeten er maatregelen genomen worden, wat ten koste gaat van de race pace.

Wat kan een F1-team doen tegen porpoising?

De makkelijkste oplossing om porpoising tegen te gaan is de rijhoogte van de auto verhogen. Hierdoor ligt de auto minder dicht op het asfalt en treedt het probleem minder snel op. De vloer van de bolide raakt de grond hierdoor minder snel. De FIA kondigde al aan om naar de 'plank' onder de vloer te kijken, welke over het asfalt slijt op hoge snelheid.

Wanneer de rijhoogte wordt verhoogd, heeft dit directe gevolgen voor het grondeffect van de F1-bolides. Dit betekent dat er minder downforce en dus minder grip is, waardoor logischerwijs de rondetijden omhoog gaan. Teams die het hardst en het vaakst stuiteren zullen dus mogelijk een probleem hebben op de korte termijn.

De exacte maatregelen zijn echter nog niet bekend, dus het kan nog zijn dat ook Ferrari en Mercedes binnen de marges van bijvoorbeeld de nieuwe formule vallen. Mocht het een probleem worden voor de teams, dan zal het in ieder geval een groter probleem zijn voor de teams met stuiterproblemen. Red Bull zal er minder last van hebben, gezien het feit dat zij nauwelijks last hebben van porpoising.

36 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez