Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA onthult: "Meerdere F1-teams moesten onderdeel aanpassen"

De FIA heeft het de laatste tijd maar druk met aantijgingen tegen diverse teams. Zo was daar de ophef rond de achtervleugel van McLaren in Bakoe. De technische man van de FIA, Nikolas Tombazis, onthult nu dat er meerdere teams waren die de achtervleugel moesten aanpassen.

F1 USA Sprint start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het gaat de afgelopen races veel over de legaliteit van de Formule 1-auto's. In eerste instantie werd er vooral gekeken naar McLaren en de achtervleugel in Bakoe. Het onderdeel flexte namelijk flink bij Oscar Piastri en er ontstond een soort 'mini-DRS'. Het was de vraag of dit legaal was. De FIA vroeg in ieder geval om aanpassingen en het team uit Woking heeft ook wijzigingen doorgevoerd.

Hoe kijkt Nikolas Tombazis, de baas van de single seaters bij de FIA, daar nu op terug? "Ons standpunt is consistent geweest. We geloven dat als iemand iets binnen de regels ontwerpt, dat we het team niet met terugwerkende kracht gaan diskwalificeren of gaan rapporteren aan de stewards. Als we het gevoel hebben dat er iets is waar we ons niet goed bij voelen, hebben we twee opties. Of we vragen het team om iets te veranderen, of we doen een nieuwe test op het gebied van het doorbuigen", zo legt de technische man van de FIA uit in gesprek met onder meer RacingNews365.

"In het geval van de voorvleugel hebben we bijvoorbeeld besloten dat er niets aan te doen was en zijn we verder gegaan. We monitoren het en blijven dat doen. Op het gebied van de achtervleugel, voelden we ons ongemakkelijk bij sommige ontwerpen. We hebben dat op een eerlijke manier naar alle teams gecommuniceerd. We houden dat in de gaten en de teams hebben allemaal op de juiste manier gereageerd. Het is iets dat is gebeurd en dat kan nu niet worden veranderd."

Tombazis vervolgt zijn verhaal: "We hebben na de race in Singapore wat gecommuniceerd (met de teams) over de achtervleugels, waarin we aangaven wat we wel en niet acceptabel vonden. Twee of drie teams moesten wat kleine aanpassingen doen om zich aan te passen", zo onthult het FIA-kopstuk. En wat is dan de lijn die de teams aan moeten houden? "Ik ben het exacte getal vergeten, maar ik denk dat we zeiden dat we willen dat de opening niet groter is dan 2 millimeter. Er is een natuurlijke opening door de manier waarop de wind de vleugel vervormt en die opening was bij sommige teams groter. We hebben daar een limiet op gezet, zodat de teams binnen dat getal moesten blijven."

En blijft de FIA toezicht houden op de vleugels tot en met het einde van het seizoen? "Ja, we willen er gewoon zeker van zijn dat er zich geen trend in een bepaalde richting beweegt. Maar het is niet, omdat we onmiddellijk plannen hebben om een nieuwe tester te introduceren", zo sluit Tombazis af.

Nu de herfststop voorbij is, wordt dit weekend de GP van de Verenigde Staten verreden. Als Max Verstappen of een andere favoriet dit weekend wint in Austin, betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP VS Aangepaste startopstelling Formule 1 GP Verenigde Staten 2024