Alessandro Alunni Bravi, teamvertegenwoordiger bij Alfa Romeo, heeft de FIA opgeroepen om kleinere teams in de Formule 1 te helpen hun achterstand in te halen ten opzichte van de grotere teams zoals Red Bull. De budgetcap werd in de Formule 1 ingevoerd om te voorkomen dat teams met grotere budgetten meer geld zouden uitgeven dan kleinere teams. Desondanks blijft er een verschil in middelen (zoals de fabriek en de windtunnel, red.) bestaan tussen de voor- en de achterkant van de grid. Alunni Bravi beweert dat de financiële beperkingen teams ervan weerhouden hun middelen op te bouwen, waarmee ze die van de succesvolle Formule 1 teams kunnen evenaren. "Als we echt een punt willen bereiken waarop iedereen de kans krijgt om ten minste podiumplaatsen te pakken, moeten we een einde maken aan dit structurele verschil tussen groot en klein, zodat de kleinere teams die niet op het niveau van het budgetlimiet van het jaar daarvoor hebben geopereerd middelen kunnen investeren. Niet om de grote teams te overtreffen, maar om het verschil te compenseren", zo wordt hij geciteerd door Mundo Deportivo. "Deze dure investeringen worden beperkt door de regelgeving. Het is iets heel belangrijks en het is het element dat voor meer spektakel kan zorgen, waardoor niet slechts drie teams om overwinningen kunnen strijden, maar veel meer."
Alunni Bravi 'niet verrast' door succes Aston Martin
Aston Martin heeft laten zien dat effectief management kan leiden tot vooruitgang in het Formule 1-veld, terwijl het team ook gebruik maakt van de nieuwe regels van de Formule 1 voor aerodynamische tests. "Ik was niet verrast", verklaarde Alunni Bravi toen hem werd gevraagd naar de opmars van Aston Martin. "Ze hadden al een zeer solide basis en daar hebben ze investeringen aan toegevoegd en een coureur als Fernando Alonso die op dit moment het verschil maakt." Alfa Romeo is er niet in geslaagd om de veelbelovende start onder het nieuwe F1-reglement van vorig jaar voort te zetten en heeft dit seizoen tot nu toe slechts acht punten verzameld. Maar Alunni Bravi is niet bezorgd en wijst op een "goed plan" voor een overgang naar het Audi-fabrieksteam in 2026. "De gevolgen van dit plan zullen in de loop der tijd zichtbaar worden, omdat wij, net als Sauber en nu met Alfa Romeo, een weg zijn ingeslagen die in 2017 begon vanaf de tiende plaats, tot vorig jaar de zesde positie. Dit jaar is het kampioenschap veel competitiever, maar we willen onze groei voortzetten. We moeten alleen het geduld hebben."
Meest gelezen