Het duurde inderdaad even voordat Nico Hülkenberg uit zijn benarde situatie werd bevrijd. Toen hij door had dat er vlammen uit te achterkant van zijn RS18 kwamen, spoorde hij men via de boordradio aan toch vooral haast te maken om hem te bevrijden. Na de race werd er her en der gesuggereerd, ook door Hülkenberg zelf, dat de halo hem in de weg zat om sneller en gemakkelijker uit te stappen. Charlie Whiting gaat daar echter niet in mee en stelt dat alles volgens het boekje is gebeurd.
"De halo heeft op geen enkele manier voor vertraging gezorgd bij het bevrijden van Nico uit zijn auto. Alles is volgens het boekje gegaan, aangezien het gebruikelijk is om de auto met zorg op vier wielen te zetten, voordat de coureur kan worden bevrijd. Van wat ik heb ervan heb kunnen zien, is alles zeer gecontroleerd gebeurd." "We wisten bovendien dat Nico in orde was, aangezien boordradio's in geval van calamiteiten direct worden doorgeschakeld naar de wedstrijdleiding." Whiting weerspreekt tot slot de verhalen dat de halo bij een dergelijk ongeluk eerder een sta-in-de-weg is dan een middel om de veiligheid van coureurs te bevorderen: "De halo is zo ontworpen dat het de coureur meer ruimte in de cockpit verschaft in het geval dat de auto op zijn kop komt te liggen. Daarbij moet het voor de coureurs nog steeds mogelijk zijn zichzelf te bevrijden uit de auto."
Meest gelezen