De FIA heeft de inschrijvingen voor aspirant-bandenleveranciers voor de Formule 1 geopend. Gezocht wordt naar een bandenleverancier voor de periode 2025 t/m 2027 met een optie tot één jaar verlenging. Het huidige Pirelli-contract loopt eind 2024 af. De Italiaanse bandenfabrikant is vanaf 2011 de exclusieve leverancier voor de Formule 1 en niets staat Pirelli in de weg zich opnieuw kandidaat te stellen. De doelen die de FIA in de zogeheten tender heeft gesteld, zijn vergelijkbaar met de huidige doelen. Een breed werkvenster, zo min mogelijk kans op oververhitting en lage slijtage, maar tegelijkertijd moeten de banden er wel voor zorgen dat er variatie mogelijk is qua strategie. De banden moeten 18 inch blijven, zoals sinds 2022 het geval is. Zo blijft de F1-bandentechnologie ook relevant en kan het helpen bij de ontwikkeling van banden voor normale straatauto's. Verder moeten geïnteresseerde bandenleveranciers een analyse voorleggen van de impact die ze hebben op het klimaat, maar ook moeten partijen aantonen dat ze innovatief omgaan met de banden, in welke fase van de levenscyclus dan ook. Volgens de FIA ligt daar grote nadruk op. Een nieuwe, technologische update die zal worden doorgevoerd en waar bandenleveranciers rekening mee moeten houden, is de elektronische identificatie van de banden, zodat het controleproces van de FIA efficiënter kan verlopen. De gekozen partij zal ook banden moeten leveren aan F2 en F3.
Meest gelezen