Het huidige kwalificatieformat waarbij in meerdere sessies steeds een aantal coureurs afvalt, bestaat al een hele tijd. In 2021 komt daar mogelijk verandering in, zij het in slechts vier van alle races. De FIA overweegt volgens het Duitse Auto, Motor und Sport namelijk om gedurende het seizoen vier reguliere kwalificaties te vervangen door mini-Grands Prix, oftewel sprintraces, om zo de startopstelling voor de race op zondag te bepalen. De startopstelling wordt in dat scenario bepaald aan de hand van de omgekeerde WK-stand, waardoor de grote jongens zich dus zo ver mogelijk naar voren moeten zien te rijden om zich te verzekeren van een goede uitgangspositie voor de (hoofd)race. Slagen ze daar niet in, dan is er tijdens de race extra werk aan de winkel. Dit principe zou er voor moeten zorgen dat er veel meer inhaalacties plaatsvinden. De vier Grands Prix waarbij wordt afgeweken van het traditionele format worden bij voorkeur verreden op circuits waar inhalen weliswaar moeilijk, maar niet onmogelijk is, bijvoorbeeld op Barcelona, Shanghai, Paul Ricard of Zandvoort. Omdat het om slechts vier Grands Prix gaat, bestaat echter wel het risico dat andere race-organisatoren de kont tegen de krib gooien, omdat zij mogelijk een minder spannend evenement aan de man brengen.
Meest gelezen