Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA past F1-regels aan na pitstopdrama Mercedes in Bahrein

Tijdens de Grand Prix van Sakhir ging het helemaal mis in de pitstraat voor Mercedes. De nieuwe banden bedoeld voor Valtteri Bottas zaten plots op de auto van George Russell. Nu heeft de FIA de regels naar aanleiding van die chaos veranderd.

Het was een zeldzame vertoning tijdens de Grand Prix van Bahrein. Mercedes blunderde in de pitstraat, waardoor gelegenheids-Mercedes-coureur George Russell en teamgenoot Valtteri Bottas de dupe waren van een mislukte dubbele pitstop. Russell kwam als eerste van de twee binnen en kreeg per ongeluk - vanwege een intercomfout - de banden van Bottas, waarna de monteurs elkaar raar aankeken toen de Fin binnen kwam rijden en er voor hem niet genoeg banden klaar lagen. De Brit was dus weggereden met twee voorbanden van Bottas, die op zijn beurt in alle consternatie met dezelfde banden als waar hij mee naar binnen kwam weer terug de baan op werd gestuurd. Russell moest vervolgens een ronde later opnieuw binnen komen voor een set nieuwe banden. Het verwisselen van bandensets is namelijk verboden. Een coureur mag niet met twee verschillende soorten bandencompounds rijden, maar in de regels staat niets specifieks over de gevolgen als per ongeluk de banden van de andere coureur onder een auto worden geschroefd. De stewards dachten lang na over een straf en besloten uiteindelijk een boete van 20.000 euro uit te delen aan het team en de coureurs niet te straffen. Tegelijkertijd drongen zij er bij de FIA op aan om veranderingen door te voeren in de sportieve regels, omdat een soortgelijke situatie nog nooit was voorgekomen. En zo geschiedde. De sportieve regels omtrent het bandengebruik zijn deze week aangepast en luiden nu als volgt: "Een coureur die een set banden gebruikt van verschillende specificaties of banden die niet aan hem zijn toegewezen , mag de start-finishlijn niet meer dan twee keer passeren voordat hij naar de pits terugkeert en zijn banden laat vervangen voor een set van dezelfde specificatie." In het geval een coureur zich niet aan die regel houdt, dan hangt hem een 10 seconden stop and go straf boven het hoofd. Max Verstappens dominante zege bezorgde Mercedes serieus hoofdpijn. Wat betekent dit voor 2021? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwe RacingNews365-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi