De regels in de Formule 1 veranderen continu en voor 2025 worden er ook weer veranderingen doorgevoerd. Het World Motor Sport Council heeft die wijzigingen formeel akkoord bevonden. Sommige wijzigingen waren al bekend, zoals het verdwijnen van het punt voor de snelste raceronde in een Formule 1 Grand Prix. Daarnaast wordt er ook een koelsysteem geïntroduceerd.
Dat houdt in dat de 'Heat Hazard'-regel kan worden ingevoerd als de temperatuur hoger is dan 30,5 graden Celsius. Dan kan het gebruik van een koelset voor de coureurs verplicht worden gesteld. Het apparaat is het afgelopen jaar ontwikkeld in samenwerking tussen de FIA en de F1-teams.
Maar wat het meeste in het oog springt, is de verandering in de opening van de DRS-gleuf in de achtervleugel. Daar waar er eerst in de reglementen stond dat de minimale opening tussen de 10 en 15 millimeter moest liggen, is dat nu verkleind tot een marge tussen de 9,4 en 13 millimeter.
Deze wijziging zal ongetwijfeld te maken hebben met het flexen van de achtervleugel van de auto van McLaren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waardoor een soort 'mini-DRS' leek te ontstaan. De FIA verklaarde het onderdeel uiteindelijk niet illegaal, maar het team uit Woking paste de achtervleugel wel aan.
Ook interessant:
De laatste Grand Prix van het jaar zit erop en er gebeurde genoeg in Abu Dhabi! Max Verstappen ruziede erop los met George Russell, maar kwam er in de race niet aan te pas, terwijl het groot feest was bij McLaren. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk blikken uitgebreid terug op de race in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!